lördag 5 september 2009

Vad har hänt med mitt livs kärlek?

Igår befann jag mig på Stockholms hetaste flatklubb, kvällen till ära fylld av segersäkra brudar. Segersäkrast av alla? Fotbollsflatan, Experternas expert - JAG. Jag förklarade för flata efter flata varför Sverige skulle krossa Norge. Jag pratade om fysik, passnings säkerthet och offensiva backar. Jag pratade om en tätt mittfällt och en heta anfallare.
När Norge gjorde 3-0 i kvartsfinalen mot Sverige gick luften ur mig. Redan i halvtid hade jag egentligen gett upp, redan i halvtid visste jag att Sverige inte skulle vinna den matchen. För att Norge, och inte Sverige, visade upp allt det där jag pratat om som "viktigt och avgörande" innan matchen
Jag ska inte kräva Thomas Dennerbys avgång - antagligen för att jag har gjort de i flera års tid utan resultat - och jag tänker inte försöka hitta några syndabockar - för att ett lag vinner tillsammans och förlorar tillsammans, alltså är det bara elakt att hänga ut en enskild spelare. Men jag kommer att ställa en del frågor. För let´s face it - Att Sverige lämnar EM redan i kvartsfinalserien är en flopp. En stor fet djävla skandal! En flopp med stort F och skandal med stort S! Inget annat än en stor fucking djävla besvikelse. Därför kommer jag att ställa frågor.

Varför underpresterar försvaret under hela mästerskapet? Visst, Sverige höll nollan mot både Ryssland och Italien men då sattes försvaret aldrig på prov. Och de få chanser som Ryssland och Italien skapade kom som en skänk från ovan från det näst intill bedrövliga försvaret. En spelare som Rohlin gjorde det bra när hon prickade dit 1-0 mot Ryssland och en spelare som Thunebro måste hyllas för sina offensiva utflykter. Men annars? Försvarsmässigt? Frågan som jag också vill lufta är om detta är de bästa försvararna detta avlånga land har att erbjuda?

Min andra fråga är om ledarstaben endast bygger sina startelvor på namnen och numren eller om de faktiskt tittar efter form på träningar? Känner de av hur heta spelarna verkar? Hur de hanterar stress och press? Jag är tveksam. Kosse, som uppenbarligen är en djävul på att snacka men troligen fick för mycket press på sig, var tydligen inte i form under detta EM. Och hur Dennerby kan låta henne starta mot Norge är en gåta. Lika så hur han kan låta Lina Nilsson och Jessica Landström nöta bänk. Både Landström och Nilsson har - under sina korta inhopp - visat upp fart och fläkt och när de kommer in i halvtid mot Norge är de kanske bästa svenskor på planen.

Men framför allt; Vad har hänt med Lotta Schelin? Vad har Lyon och Frankrike gjort med Sveriges tidigare bästa och mest talangfulla fotbollsspelare?

Jag orkar inte analysera nu, besvikelsen och sorgen är för stor. Jag har bara ett par-tre frågor kvar...
Vad har hänt med mitt livs kärlek? Vad har hänt med det jag älskar alldra mest?
Vad har hänt med Damlandslaget i fotboll?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar