måndag 21 september 2009

Sanningen kommer alltid att vara partisk

Det känns viktigt nu. Viktigt att på något sätt lyfta fram skillnaden mellan sanning och tolkning. Skillnaden mellan min sanning och någon annans sanning. Att två rätt skilda versioner av samma sak faktiskt båda kan vara sanning. Det känns viktigt nu att läsarna förstår det. Speciellt med tanke på inlägget om den senaste rundan med (o)härlig. Att Fotbollsflatan lyfter fram något som sanningen behöver inte betyda att (o)härlig skulle välja att beskriva det med samma ord. Men det finns inget som säger att hennes sanning är mindre sann än min. Det är viktigt att komma ihåg.

Sedan är det också möjligt att Fotbollsflatans faktiskt inte är sanningen PÅ RIKTIGT. Fotbollsflatan kan avslöja att det är mycket ni läsare inte vet om (o)härlig och den relation FF har/hade med henne. Fotbollsflatan har medvetet utelämnat saker. De är bara de personer som in real life vältrat Fotbollsflatan vs (o)härlig med mig som vet sanningen - min sanning. Fotbollsflatans sanning.


Sanning är något abstrakt och alla har rätt till sin sanning. Det är viktigt att det finns med där någonstans i bakhuvudet. Min sanning är inte mer (eller mindre) rätt än (o)härligs sanning. Din sanning är inte mer, eller mindre, rätt (eller fel) än någon annans sanning.
Sanningen kommer alltid att vara partisk. Kom ihåg det, ha det där någonstans i bakhuvudet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar