söndag 13 september 2009

Gud är en elak kvinna!

Fotbollsflatan är ur form. Big time. Dubbelt upp. Skrivkrampen får sällskap av "jag-är-dum-i-huvudet-och-kan-inte-analysera-fotboll-sjukan" och "jag-förstår-inte-när-någon-flörtar-med-mig-influensan". Jag är optimistisk och påstår att detta beror på att jag fortfarande är bakfull efter EM-floppen. Jag var full på/av lycka, förväntan, hopp och gulddrömmar. När gulddrömmarna sprack, hoppet dog, förväntan blev till förtvivlan, lyckan till sorg och guldet sand kom baksmällan, bakfyllan - skrivkrampen och allt det andra.
Skrivkrampen är värst, det andra är självklart också sjukt jobbigt då jag dels framstår som en idiot och dels går miste om hångel - men värst är helt klart skrivkrampen. Den komplicerar liksom livet. Chefredaktörer blir arga och när jag sedan söker nya arbetsgivare lär jag inte ha någon referens som ger mig bra vitsord. Det kommer leda till ett liv utan jobb. Hur kul är det att presentera sig som "Experternas Expert - Jag är arbetslös!" Hur vettigt är det att ha all den kunskap jag anser mig ha och sedan inte kunna nyttja den annat än på denna blogg?

Jag kämpar mot en deadline nu. Och jag har redan förlorat slaget. I går. Hade deadline i fredags och har ännu inte lyckats skriva ned en vettig text. Det är inte det att materialet inte finns. Det finns. Umeåtalangen Sofia Jakobsson (med K, det har jag lärt mig nu) hade mycket att säga och även om det var över en knastrig telefonlinje skrev jag flitigt i mitt block. Hon svarade på mina frågor, hon svarade roligt och bra. Hon är nog inte mediatränad ännu. Materialet finns alltså. Det är skrivkrampen som gjort att jag förlorat kampen mot deadlinen. Jag har skrivit ett första utkast. Ett utkast jag är långt ifrån nöjd med. Jakobsson själv är dock nöjd - "detta blev jättebra, tack så jättemycket! Mitt namn stavas dock med K :)" skrev hon efter att hon fått läsa texten. Och hon har säkerligen inte fel. Texten är säkert bra. Men inte bra bra. Inte tillräckligt bra. Inte Fotbollsflatanbra. Jag har inte lyckats leka med språket på det sätt jag brukar. Jag är inte nöjd, absolut inte nöjd.

Skrivkramp. Damfotbollsskrivkramp. Det har aldrig hänt förut. Kusinen föreslog att detta var guds sätt att tala om för mig att lämna damfotbollen bakom mig. Byta riktning. Byta ämne. Jag svarade att om så är fallet är gud en elak kvinna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar