lördag 26 september 2009

Dags att lämna Frankrike L8

Fotbollsflatan och Skogsmulle hängde igår på ett flathak på söder. Det hak där Fotbollsflatan spenderar mer eller mindre varje helg. Eftersom att FF hänger där ofta har de andra stammisarna nu börjat förstå att jag kan fotboll. Bra. Att jag kan fotboll bra. Att jag sopade banan med allt potentiellt motstånd under det fotbollsquiz som arrangeradesflathaket i samband med Sveriges öppningsmatch i EM kan ha gjort sitt till. Hur eller hur - nu vet de andra vem de ska prata fotboll med. Därför får det ses som föga förvånande att X valde att diskutera Lotta Schelins vikande form med just FF.

X: Du måste maila Lotta. Säg att hon måste lämna Frankrike.
FF: Maila? jag kan ringa. Men inte nu. Eller så springer jag troligen på henne någon gång.
X: Men du måste ringa. Du måste säga att hon ska lämna Frankrike nu.
FF: Jo, det borde hon nog.
X: Förut var hon en av världens bästa. Men i Lyon har hon blivit en medelmåtta.
FF: Hon verkar ha lite problem med bollmottagningen efter året i Lyon japps.
X: Inte bara det. Hon har blivit sämre på allt. Hon har ingen känsla. Hon löper fel, hon får inte tag på bollen.
FF: Jooo, kanske. Men en medelmåtta?
X: Ja, hon måste lämna Frankrike innan hon fastnar i det spelet och inte kan räddas.
FF: Haha, jag kan tycka att du överdriver lite nu men... Jag känner mig rätt säker på att hon lämnar för USA under vintern.
X: USA eller Sverige, hon får inte bli kvar i Frankrike. Det är det enda jag kräver. Kan du hälsa henne det? Ring henne!

5 kommentarer:

  1. Tror inte hon kommer gå till USA i vinter. Bör i och för sig kanske lita på dig då du förmodligen har lite mer insideinformation än mig. Men så som hon spelat den sista tiden så skulle inte jag lägga ett bud på henne om jag var sportchef i en WPS-klubb...

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig diskussion och jag känner mig ärad att få vara med i din blogg :)

    X

    SvaraRadera
  3. Sverige lämnar hon nog inte Lyon för, eftersom hon har kontrakt till sommaren i Lyon. Och Sveriges klubbar har inte ekonomi nog för att köpa loss henne. USA möjlgtvis. Men VAR har du fått det ifrån? I Lyon presterar hon bra. Blev utsedd till en av dem tre bästa spelarna i Frankrike. Så varför skulle Lyon vilja sälja henne? Dem har inget behov av pengarna?

    /Emma

    SvaraRadera
  4. Emma;
    Som sig bör kan jag inte uppge mina källor. Och egentligen har jag bara lagt ett pussel (bestående av olika information från icke nämnda källor) där jag försökt få mer eller mindre trovärdiga uppgifter att passa ihop.

    Jag tror inte att vi pratar pengar i miljonklass om L8 ska lösas från sitt kontrakt. Och betänk att hon efter nyår är fri att diskutera kontrakt med vilken klubb hon vill. VILL L8 då flytta tror jag att Lyon hellre väljer en mindre summa pengar i vinter än noll kronor nästa sommar.

    Varför Lyon skulle vilja sälja henne? Det hadlar nog inte om det. Jag tror att det är vad Lotta vill som blir tungan på vågen. Vill hon byta land så kommer hon att flytta. Tror jag - efter att jag försökt lägga det där pusslet.

    SvaraRadera
  5. Så sant. Lotta Schelin var Sveriges i särklass bästa fotbollsspelare innan hon flyttade. Hon har blivit klart mkt sämre. Om hon vore 30+ skulle det vara skönt att vara proffs i Frankrike och spela och njuta av det goda livet. Men hon borde utvecklas till det hon har eller hade (?) kapacitet till: att bli en av världens bästa fotbollsspelare. Vi ska nog ringa henne allihopa!

    SvaraRadera