tisdag 15 september 2009

Det NYA landslaget?

Det nya landslaget. Det NYA landslaget? Det vinnande landslaget?
Vad är det för lag, vilka spelare är det och vem basar över det laget?
Helt klar är en sak. Det är inte Fotbollsflatan som basar över det nya landslaget. Således har hon ingen koll på vad som händer runt och i laget. Vad som sägs och diskuteras. Hon vet inte vilka spelarna är eller vad det är för lag.
Jag skriver hon, men som vanligt pratar jag om mig själv i tredje person. Jag, Fotbollsflatan, gör ofta det när jag kritiserar mig själv och det är precis vad jag gör nu.
Jag vet INGENTING om vad som händer i landslaget. Absolut ingenting.
Det jag vet är det som andra journalister och fans vet. Inget mer.
Och ska jag vara helt ärlig vet jag inte vilka som bör finnas med i det nya landslaget. Jag tycker truppen - på pappret - ser rätt bra ut. Jag tror att de som tar plats i truppen mot Belgien är de som bör vara med i landslaget. +/- några namn. Jag vill se Josefine Öqvist i truppen (praktiskt taget omöjligt pga hennes skadehelvete), jag vill se Johanna Almgren och Sofia Lundgren. Men förutom dem tror jag att de spelare Mr Dennerby väljer ut är de bästa spelarna Sverige har. Jag tror att de svenska spelarna och laget Sverige har kapacitet att vinna de stora matcherna i de stora mästerskapen. Varför de inte gör det kan jag inte svara på. Fotbollsflatan vet som sagt mycket lite om vad som egentligen händer i det svenska damlandslaget i fotboll.

Hela kvaltruppen hittar du på damfotboll.com

3 kommentarer:

  1. Jag är ju av den åsikten att man kanske inte behöver ta ut en sånn spelare som Lotta Schelin till ett VM-kval mot Belgien. Vi alla vet vad hon kan prestera när hon är i form, det är hon bevisligen inte nu så varför ska hon då vara med? Inget vidare fan av Öqvist, ser hellre Almgren eller Maria Karlsson(ytter LFC) på den platsen. Nu har det ju ingen betydelse egentligen eftersom de kommer bli ersatta, men varför tar han ut spelare som han vet är skadade?(Sjögran, Fischer) Sen får man ju hoppas att han har sådant förnuft att han startar med Landström i alla fall...

    SvaraRadera
  2. Man kan se det på olika sätt här. Antingen kan man säga att "vi slår Belgien lätt" och då kan man ställa över nyckelspelare som man vet kan prestera och vad de kan prestera. Spelare som Schelin, Rohlin, Seger och Sjögran.

    Jag tror dock att det då finns en riskt att underskattningen av motståndet kommer smygandes, det kan sedan påverka de spelare som finns på planen och deras inställning. Inte bra!

    Jag tycker att halvskadade spelare och ur-formspelare ska ställas över. Dels för att få tid till rehab och för att de ska peppa igång och sedan ta med sig "jag ska f*n visa er-känslan" ut på planen i nästa landskamp. Då bör spelare som Schelin, Kosse, Segerström och Paulsson ställas över.

    Men... sen är det det där tredje. OM Sverige nu är tillräkligt bra för att slå Belgien med ett halvbra lag? Bör inte då de spelarna som inte är i form få spela mot Belgien? För att komma i form och få någon typ av revansch?

    Det är egentligen en lätt fråga, dock utan självklart svar.

    SvaraRadera
  3. Om man ser till EM så skulle man ju kunna ställa över nästan varje spelare om man går efter form...

    Tror ju inte Belgien blir jätte lätt om man har samma inställning som mot Norge. Men 3-4spelare som byts ut mot några som verkligen vill visa att de ska ha en plats i startelvan ser jag bara som något positivt. Samtidigt vill nog de övriga som spelade under EM visa att de inte är så dåliga. Så darför tror jag inte spelet går ner sig så mycket om man tar in några nya i detta läget som om man hade gjort det om det gått bra under EM.

    Sen kan man ju fråga sig hur mycket hänsyn man ska ta till en spelare som t.ex Kosse? Känns som det finns en risk att hon går ner sig totalt om hon blir petad från truppen, samtidigt som media nog skulle "gotta sig i det". Ska man då ta ut en spelare bara för att hon har haussat upp sig själv i media och hon kanske kan ta skada(personligt) av en petning?

    SvaraRadera