måndag 14 september 2009

Fotbollsflatan kommer alltid vara Fotbollsflatan

Fotbollsflatan och Legenden diskuterade under morgon det här med att blogga. Som vanligt låg Fotbollsflatan och sov när Legenden ringde, hon måste ju tro att det är det enda jag gör. Men Fotbollsflatan skyller på att Legenden alltid lyckas ringa de dagar jag har sovmorgon. I alla fall, vi diskuterade EM, Svenska Cupen, Mr Dennerby, Djurgårdens ekonomi och Snackflickorna (from now on går "den nya generationen" under namnet Snackflickorna i min värld, för att de enda de presterat hittills är just snack). Men det som känns mest intressant just nu är det där med bloggandet.
Hur ärlig får man vara när man bloggar? - Man får vara precis så ärlig man vill så länge man kan stå för det man skriver.
Blir man per automatik mer politiskt korrekt när man signerar inläggen med sitt namn? - Ja, man blir mer PK när man inte kan gömma sig i anonymitet.
Vågar man kritisera mer när man gömmer sig bakom en pseudonym? - Och ja, man kritiserar således mer när man skriver utan att avslöja sin riktiga identitet.

Jag tror dock att jag skulle vara precis lika ätlig även om signaturen Fotbollsflatan byttes mot mitt namn. Jag är övertygad om det. Däremot kanske JAG skulle välja att säga saker på ett annat sätt än Fotbollsflatan. Men jag skulle definitivt inte ändra åsikt om jag skrev under ett inlägg med mitt namn. Inte en chans, jag tycker som jag tycker. Thats it.

Snart startar jag en ny blogg - en till blogg. Snart kommer jag att blogga under mitt riktiga namn på damfotbollens bästa mediakälla damfotboll.com. Och jag tror att jag kommer att vara lika ärlig där som jag är här. Det är mitt mål. Däremot lär jag nyttja mig av andra ord där. Jag skulle inte vilja kalla det att bli PK för jag kommer som sagt aldrig att tona ned min åsikt. Inte för att blidka läsare, blidka spelare, tränare eller chefen. Inte en chans. I dont to that. Men jag är hyggligt övertygad om att jag skulle skaffa mig ovänner om jag svär och sågar folk utan att ha fakta på fötterna, utan att föra ett vettigt resonemang - så det kommer jag då att göra. Det är liksom inte bara mina broar jag bränner om jag svär och sågar hit och dit. På damfotboll.com lär jag inte skriva om flator eller göra listor så som "hetast i allsvenskan". Det känns som att jag skulle bli tagen som ganska oseriös då. Och det vill man ju inte.

Ett som är säkert är dock att Fotbollsflatan alltid kommer att vara Fotbollsflatan. På ett eller annat sätt.

2 kommentarer:

  1. Haha det skulle va väldigt kul om du skrev den sortens listor på damfotboll.com också:) Tror som sagt inte Börjesson skul´le bli vidare glad då... Klart du får fortsätta kritisera spelare, ledare, klubbar etc. Skulle behövas fler innom media som gjorde det, verkar som det är "olagligt" att kritisera damidrottare... Man behöver ju inte skriva "X va så jävla dålig", men sålänge man skriver konstruktivt så är det inga som helst problem. Och tror vi är ganska många som är förbannade på spelare, ledare och förbund nu efter EM och med de "ursäkter" de hade.

    SvaraRadera
  2. Faktum är att Börjesson inte såg ett direkt problem med sådana listor, hon tyckte nog också att det kunde bli rätt kul. Men det var ju det där med seriositetsbiten. Hur seriöst kommer läsarna att ta mig om jag skriver sådant? Vi får se, har inte riktigt bestämt mig vart jag ska lägga ribban ännu.

    Men självklart skall det kritiseras. Och hyllas. En blandning av båda troligen.

    SvaraRadera