fredag 11 september 2009

Bra fotboll behärskade Tyskland, definitivt inte Sverige

Det är dags att analysera EM nu - på riktigt. Att med alldeles för mycket bitterhet och besvikelse förkunna att Mr Dennerby bör avgå och att Sverige saknar både defensiv och styrka känns inte som en vettig, eller rättvis, analys. Man bör inte göra analyser när man är arg, ledsen, bitter eller besviken. Inte heller när man är glad, exalterad eller befinner sig i ett lyckorus (men så har ju aldrig varit fallet under detta mästerskap...) - det glömmer man ofta.
Jag är fortfarande bitter och besvikenoch ledsen, men inte arg, över Sveriges insats i EM. Men nu försöker jag koppla bort känslorna och koppla på hjärnan - för att få till en någorlunda vettig och rättvis analys.

Fotbollsflatan börjar nu med att säga; GRATTIS TYSKLAND!
Och konstaterar att tyskorna är värdiga mästarinnor. Tyskland var EM:s bästa lag och de förtjänade guldet. Sen kan man säga att det är tråkigt för damfotbollen att samma lag vinner gång på gång på gång men det är inte Tysklands problem och det tar heller inte bort det faktum att de förtjänade guldet. Jag är besviken över att svenskorna aldrig fick chansen (?) att mäta sig mot Tyskland i en semifinal. Men samtidigt är jag, på något väldigt märkligt och helt oförklarligt vis, lättad över att det aldrig blev någon match rivalerna emellan. För som Sverige spelade i EM hade de troligen blivit totalt överkörda av Den Tyska Mostermaskinen. För Sverige spelade knappast bra i EM...

Kan vi inte bara konstatera det? Att Sverige inte spelade bra, inte bra alls. De hade 20 bra minuter mot Ryssland och lika många mot Italien. Mot England kämpade de hårt och visade prov på vilja men gjorde knappast en "bra match". I Norgematchen började Svenskorna lira boll någon gång efter paus- Ska jag vara snäll kan jag säga att de även mot Norge och England hade 20 bra minuter. Avrundar vi det upp¨åt blir det alltså 90 minuter. Sverige hade 90 bra minuter under EM. 90 minuter är EN match. Sverige spelade fyra matcher. Att då göra EN bra match är INTE godkänt - det tror jag inte att någon skulle kunna påstå, däremot är jag inte säker på att alla tycker att min uträkning är rätt. Så är det alltid. Det får man leva med. Fotbollsflatan kan bara utgå från vad hon tycker är BRA FOTBOLL.

Bra fotboll behärskade Tyskland, som så många gånger förr, i detta mästerskap.
Tyskland och inte Sverige, definitivt inte Sverige.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar