onsdag 12 augusti 2009

Mycket mer än bara fotboll

Nu är det mindre än två veckor kvar tills guldjakten tar fart. Den 25 augusti sparkas första sparken i Sveriges EM-äventyr. Mitt tips är att Lotta Schelin eller Jessica Landström sparkar igång äventyret, förutsatt att Sverige får börja med bollen.

EM må, i mina ögon, vara ett äventyr utan dess like. Men det är mer än så. Oändligt mycket mer. Fotboll, kamp, systraskap och feminism är ord som dyker upp i mitt huvud så fort ett dammästerskap närmar sig. Bara det faktum att herrarnas EM kallas för EM men damernas går under namnet DAM-EM får mig att gå i taket. Lägg till alla Mx5 (mulliga medelålders män med makt) och gubbsläm som tror sig ha tagit patent på både ordet och sporten fotboll. De gnäller högljutt när ”tjejerna som inte kan spela” tar plats i rutan och lägger beslag på spaltmeter i tidningarna. Gnäller på ett sådant vis som bara gubbsläm kan. De gnäller om fysik, teknik och taktik. De tycks ta det som en personlig kränkning att kvinnor, damer, fruntimmer tar plats på det gröna gräset.

Vi måste fortsätta kämpa, på planen och framför tv:n. Jag tänker då rakt inte ge någon rätten att spotta på det vackraste som finns bara för att det jag avgudar inte inkluderar en män.
Det är därför detta EM handlar om mer än bara resultat. Det är därför detta EM är mer än bara ett äventyr. För att det handlar om så mycket mer än bara fotboll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar