torsdag 27 augusti 2009

Lev med kritiken, Seger

Caroline Seger är en fantastik fotbollsspelare. En av Sveriges bästa. Och hon står sig rätt bra även i världen. Jag är den första att erkänna det. Jag ska dock inte ta till de största orden och kalla henne topp 5 i världen. Men jag är övertygad om att de där stora orden (”Seger - en av världens absolut bästa fotbollsspelare…”) kommer att flyga över mina läppar inom en femårsperiod. Och då orden lämnar min mun kommer det att vara sant. Jag vågar slå vad om själva livet att Seger kommer att prisas och hyllas på ett sådant sett som de största bör. Hon är inte där ännu men hon kommer att vara det en dag.
Kort sagt, jag skulle kunna lägga mitt liv i Segers händer, vid hennes fötter. Och det roliga är att jag inte ens skulle se det som att jag tog någon risk. För jag vet att jag har rätt Jag vet att Seger kommer att bli en av de största. Jag VET att Seger kommer att bli en av världens absolut bästa fotbollsspelare inom en inte allt för avlägsen framtid. Smaka på det va!
Jag skrev efter Rysslandsmatchen att jag, trots målet och bra spel, inte var nöjd med Segers insatts i den matchen. Och jag har inte ändrat uppfattning med två dagar distans. Jag är inte nöjd! Hur hänger det ihop med att jag säger mig vara beredd att lägga mitt liv framför hennes fotbollsskor? Well låt mig försöka förklara.

När jag säger att jag förväntar mig ännu mer av den 24-åriga linköpingsspelaren, när jag säger att hon inte lever upp till mina krav, när jag muttrar att hon inte är tillräckligt bra…
När jag gör allt det, eller något av det, så är det inget annat än en fet hyllning till landslagets nummer 5. Måhända en hyllning omskriven till något som kan liknas vid kritik men likväl en av de största hyllningar jag förmår mig uttrycka. Anledningen till att Seger allt som oftast inte lever upp till mina krav och förväntningar är enkel. De är gastronomiska förväntningar och krav jag har på henne. Det går inte att leva upp till dem, så högt ställda är dem.
Det är omöjligt, kalla mig gärna dum som har sådana förväntningar på Seger. Säg gärna att den blivande världsstjärnan inte förtjänar det. Men prova först att se på saken med samma ögon som jag. Jag ställer höga krav på de största. Ju större potential jag ser i någon desto högre krav ställer jag. Och just nu är det en 24-åring från Skåne som jag har absolut högst krav och förväntningar på. Just nu är det landslagets nummer 5 jag förväntar mig mest av.
Idioti?
Jag kommer fortsätta att kritisera Seger. Jag kommer kritisera henne mycket oftare än jag hyllar henne. Det om något måste väl ses som en av de största hyllningarna man kan få? Hyllningar omskrivna till krav och förväntningar. Krav och förväntningar man bara har på de största – Caroline Seger är en av dem.

1 kommentar:

  1. Caroline Seger är fan snyggast i hela damfotbollsvärlden!!!
    jag är hetro men skulle lätt kunna bli gay för carros skull :p
    går på LFC matcherna bara för att få se carro spela(lite övrdrift kanske... håller stenhårt på lfc så tkr om att se dom spela), grymmast är hon!!!

    CS<3

    SvaraRadera