tisdag 25 augusti 2009

Flipperspel och tama nedtagningar

En negativ premiärsvit är nu bruten. Caroline Seger är i form och lagkapten Vickan klev fram på ett sådant sett att jag inte kunde göra annat än att jubla ”Oh capten, my capten”. Men det var också det ända positiva med Rysslandmatchen. Det och tre poäng.

Man skulle kunna vara positiv – en vinst med 3-0 och en premiärvinst är tusan inte fy skam – men jag tänker inte vara det. För jag blev inte övertygad av det jag såg i Sveriges EM-premiär. Och om jag inte är övertygad lär Tyskland eller Norge inte bli skrämda. Och om Tyskland eller Norge inte blir skrämda är jag inte övertygad.
Spelet Sverige visade upp var snabbt, tempofyllt, kreativt och imponerande. I ungefär 25 minuter. Sedan gick färre och färre passningar till rätt adress, höjdbollarna började dugga tätt och med det följde tama nedtagningar. Lotta Schelin var allt som oftast ute och dribblade på kanten, något som hon i och för sig gjorde bra men vad hjälper det när spelare saknades i mitten? Och anledningen till att spelare saknades framför mål var ju då givetvis för att L8 lämnade sin position för att dribbla på kanten – en rätt dålig lösning för alla parter.

Och Kosse, vad gjorde hon? Jag såg henne inte mer än när hon förlorade närkamper. Någon gång lyckades hon med en dragning och en annan gång hittade hon Vickan eller Lotta med tämligen enkla passar. Mer än så var det liksom inte. Dags att, som Kosse själv valt att uttrycka det, börja prestera också.
Annars så imponerade Kosses klubbkamrat, Seger. Eller? Nja, jag förväntar mig nog ändå mer av henne. För att jag tror på henne och ser en enorm potential. Dock gör det att jag har grymt höga krav på Seger och det i sin tur gör att hon har extra svårt att frälsa mig. Också det en rätt ond cirkel. Men jag ska inte ta ifrån Seger att hon gjorde en kanonmatch på mittfältet. Och målet? Alltså, jag ler ett brett leende när jag ser reprisen.

Övrigt som bör nämnas är att backlinjen gör mig orolig. De sattes inte på prov idag men det såg ändå rätt halvdant ut. Ytterbackarna regerade stundtals offensivt men jag känner mig verkligen inte säker med Sara Larsson och Rohlin som mittlås.

P.S
Fotbollsflatan kan också skryta med att hon nu kan kalla sig Experternas expert på Stockholms hetaste flatklubb utan att någon lär protestera.

3 kommentarer:

  1. Tja FF,
    tycker du har en bra blogg men tycker inte om att du klankar ner på LFC- tjejerna i det här inlägget... :P
    Kan hålla med om att kosse va riktigt blek (näst intill genomskinlig...) men seger va grym o gjorde inte mkt fel och målet va grymt! och sen hennes öppnande passningar och lugn i spelet är mkt imponerande.
    Rohlin hade en av sina bästa landskamper och blir bara bättre och bättre för var match som går tkr jag, släppte inte mkt förbi sig och slår riktigt bra passningar och hittar fina yttor.(plus riktigt skönt mål)
    Sen att det inte alltid funkade 100% mellan rohlin och larsson tror jag inte ska vara några problem... dom behöver bara komma in i det och spela ihop sig lite men när det stämmer så är dom grymma tsm. Och larsson måste höja sig minst 2 snäpp till de viktigare matcherna, det vet jag att hon kan...
    men det är ju bara vad jag tkr och som du märker så har jag LFC som favoritlag, så kanske tkr att det dom gör är lite bättre...
    I övrigt tkr jag svensson och sjögran va riktigt bra oxå :D
    Men alla måste höja sig om det äntligen ska bli det där efterlängtade guldet som vi alla hoppas på!

    Ser fram emot mer härlig och underhållande läsning i framtiden :D / LFC4EVER

    SvaraRadera
  2. Hallå FF

    Jaså, är det du!

    Nu har du väl röjt din riktiga identitet med tanke på artikeln i senaste Marta Fotbollsmagasin? Fast de flesta som läser din blogg kanske redan vet vem som skriver inläggen här?

    Jag håller med LFC4EVER: ser fram mot mer underhållande inlägg från din sida.

    /filipsdamer.pixbox.se också LFC-fan

    SvaraRadera
  3. Hej LFC-supportrar.
    Kul att ni hittat denna blogg och verkar uppskatta den.
    Kanske kritiserar jag linköpingsspelarna mer än andra. Men det har, som ni säkert förstår, inget med deras klubblag att göra. Och som ni kanske läst är jag en stor förespråkare av Landström. Har också skrivit ett inlägg om Kosse om som förklarar min iställning till henne.
    Ang Rohlin och Larsson kommer jag fortsätta vara osäker tills de blivit satta på prov på riktigt och överlevt med hedern i behåll, defensivt alltså. De får gärna sätta några bollar i nätet men då det inte är deras huvudskaliga uppgift påverkar det inte min helhetsyn gällande försvarsarbetet.

    Caroline Seger kan ni läsa om ni, har skrivit ett helt inlägg om henne.

    Ang. röjandet av min identitet -
    De flesta jag känner läser inte Marta och de flesta som läser Marta umgås inte med mig. Så det är nog lugnt där. Om någon skulle veta vem jag är ser jag inte det som ett problem så länge de förstår att allt jag skriver är min syn på saker. Och att rätt eller fel finns i läsarens uppfattning och inte i min text.
    Och de som läser både min blogg och mina journalistiska texter bör ha i bakhuvudet att det är skillnad på bloggar och tidningar. Man skriver, tycker och tänker på ett annat sätt på en blogg.

    Allt gott!

    SvaraRadera