måndag 17 augusti 2009

Experternas Expert faller hårdare än andra...

Känner prestationsångesten komma smygandes. Man skulle kunna säga att jag får skylla mig själv, man skulle kunna säga det och då skulle det vara sant. Jag har i år marknadsfört mig som experternas expert när det handlar om damer som sparkar på en boll. Jag har gång på gång skrutit om min kunskap.
Jag har hamnat i ett fack som jag, tro det eller ej, är rätt bekväm med att vara intryckt i. Vill någon veta något om damfotboll så frågar de mig. Och jag trivs med det. Trivs med att vara experternas expert. Det är därför jag bättrar på ryktet så ofta jag kan.
Anette Börjesson (legendarisk lagkapten för EM-laget 84, numera källa till det mesta som skrivs om damfotboll) har yttrat orden ”jag har aldrig träffat någon som kan så mycket om damfotboll som du. Eller jo, det skulle vara Pia”. Det om något får väl ses som ett bevis på att ryktet inte bara är tomt prat?

Problemet med att vara experternas expert är att när man faller så gör man det från hög höjd och när man träffar marken är det svårt att resa sig. För hur återuppbygger man ett förtroende? Hur bevisar man att man faktiskt förtjänar ryktet trots fallet?
Mitt första tunga fall inträffade för några månader sedan när Djurgården mötte Linköping i allsvenskan. Jag hävdade, framför några av Jessica Landströms närmaste vänner, att Landström gjort två mål i sin landslagspremiär (Sverige – Danmark, OS-kvalet 2007). De andra hävdade att hon bara nätade en gång i den matchen. Jag stod på mig, kaxig och självsäker med vetskapen om att jag var experternas expert. Jag vek inte ned mig. Inte fören Landström själv tog till orda och tydligt sade 1 mål.

Nu har jag fallit igen. Kanske inte lika hårt men ett fall är ett fall är ett spolierat rykte.

”Häng med när festen går av stapeln den 23 augusti. Häng med hela vägen till den glittrande finalen som spelas den 13 september. Ni kommer inte att bli besvikna.”

Det visar sig nu att de meningarna är felaktiga. Det kommer att bli en underbar fest. Det kommer att bli en glittrande final. Den 10 september kommer det att glittra som alldra mest. För det är då finalen spelas.
Som expert kan man ha fel. Och när man erkänner det växer man? Jag vet inte, men jag hoppas på det. För jag vill kunna fortsätta titulera mig själv EXPERTERNAS EXPERT och jag vill bygga på mitt rykte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar