torsdag 22 oktober 2009

Tärningen är kastad, anta utmaningen!

Nomineringarna till Fotbollsgalan är nu släppta. Inga skrällar finns med på listan. Rätt eller fel? Självklart rätt. Har vi en någorlunda insatt jury ska en sådan nomineringslista inte innehålla skrällar. De bästa ska vara med och inte innehålla namn värt att höja på ögonbrynen för.
För att testa mig själv och resten av världen utmanar jag här med mina läsare. Vilka tilldelas priserna? Vad tror ni? VEM är egentligen Experternas Expert?
De nominerade är;

Årets målvakt
Barbara, Sunnanå SK
Kristin Hammarström, KIF Örebro
Hedvig Lindahl, Kopparbergs/Göteborg FC
* Sofia Lundgren, Linköpings FC

Årets Back
Faith Ikidi, Linköpings FC
Charlotte Rohlin, Linköpings FC
Linda Sembrant, AIK
* Sara Thunebro, Djurgården/Frankfurt

Årets Mittfältare
Victoria Sandell Svensson, Djurgården
* Caroline Seger, Linköpings FC
Therese Sjögran, LdB FC Malmö
Mami Yamaguchi, Umeå IK

Årets Forward
Kosovare Asllani, Linköpings FC
Ramona Bachmann, Umeå IK
Jessica Landström, Linköpings FC
* Linnea Liljegärd, Kopparbergs/Göteborg FC

Årets Genombrott
Kosovare Asllani, Linköpings FC
Louise Fors, AIK
* Linnea Liljegärd, Kopparbergs/Göteborg FC
Lina Nilsson, Ldb FC Malmö

Årets Allsvenska spelare
Faith Ikidi, Linköpings FC
Victoria Sandell Svensson, Djurgården
* Caroline Seger, Linköpings FC
Therese Sjögran, LdB FC Malmö

Årets Tränare
Anders Johansson, Djurgården
* Torbjörn Nilsson, Kopparbergs/Göteborg FC
Mika Sankala, Umeå IK
Magnus Wikman, Linköpings FC


Motiveringar och andra, mer eller mindre, relevanta åsikter dyker upp om några dagar.
* De spelare/ledare som FF tror kommer belönas med en boll i glas.

13 kommentarer:

  1. Therese kan ju får för årets mittfältare och vem vet, kanske Vickan får för "lång och trogen tjänst". Den har ju hänt förr...

    Men jag håller med dig. Och får inte Torbjörn Nilsson som årets tränare så...

    SvaraRadera
  2. Årets målvakt - bör ju va Lundgren men eftersom Dennerby/persson sitter i juryn så är det ju inte säkert det blir så...
    Årets back - Faith Ikidi, även om det känns svårt för en utländsk spelare att få pris.
    Årets mittfältare - Caroline Seger.
    Årets Forward - Linnea Liljegärd
    Årets Genombrott - tycker jag är Liljegärd men tror att Asslani får det. Hur kan man bli nominerad till genombott två gånger? Både Asslani och Fors var ju nominerade förra året.
    Allsvenska spelare - Caroline Seger
    Årets tränare - Torbjörn Nilsson
    Diamantbollen - Sandell-Svensson även om hon inte varit bäst...

    SvaraRadera
  3. Årets målvakt - Det är mycket mycket möjligt att Lindahl får det priset. Trots att jag tycker att Lundgren förtjänar det. Man bör dock ha i åtanke att juryn inte endast består av DenPe.

    Årets back - Enligt mig finns det liksom ingen annan en Thunebro på kartan.

    Årets genombrott - Att Asslani nominerats två gånger känns... Minst sagt märkligt. Konstigt att jag inte lade märke till det.

    Citat från http://svenskfotboll.se/svensk-fotboll/historia/fotbollsgalan/arkiv/svensk-fotboll/2009/10/nytt-pris-pa-fotbollsgalan-allsvenskans-baste1/#

    "Kriterier för Årets Genombrott
    Fyra spelare ska nomineras. Spelaren ska vara svensk, ung och talangfull och under året ha fått sitt genombrott i Damallsvenskan och/eller Damlandslaget"

    Man borde ju, tekniskt sett, inte kunna få sitt genombrott TVÅ gånger...

    Diamantbollen -
    Jag tror verkligen inte att Sandell-Svensson får det priset. Man ger liksom inte ett pris "för lång och trogen tjänst" till någon som redan hyllats och ärats med samma pris två gånger tidigare.

    SvaraRadera
  4. Nä vi får väl hoppas att det inte är så angående Diamantbollen. Den "förstördes" lite förra året när Östberg fick den. Om Sandell-Svensson skulle få den så kan de lika gärna skita i att dela ut den i fortsättningen.

    Jag tycker att Liljegärd ska få den. Men hon går nog bort p.g.a att hon inte får något förtroende i landslaget. Så då återstår bara Thunebro. För enligt mig är det bara Liljegärd och Thunebro som "stuckit ut" i år.

    SvaraRadera
  5. Okej, jag kan i detta fall - diamantbollen - inte uttala mig för mycket eftersom jag har källor som gett mig ett namn. Men jag kan säga att prisets trovärdighet inte lär förstöras mer i år än förra året. Enligt mig får HELT rätt brud priset i år. Vem denna brud är får vi se den 9 november ;)

    SvaraRadera
  6. Läste några inlägg och undrar varför Thunebro skulle få priset som bästa back? Vill läsa en motivering. Likaså gällande Maddes inlägg om att Sjögran ska ha ett pris.

    I mina ögon fick Thunebro priset som bästa back ifjol för att hon är "Smilet" Dennerbys favorit och Sjögran har då rakt inte varit lysande under året. Men, det är min syn på det hela...

    SvaraRadera
  7. catensccio - du behöver nog kola upp synen, för jag har då inte skrivit att sjögran ska ha ett pris. Och om då såg på EM så kan du nog förstå varför vissa tycker Thunebro ska ha priset som årets back.

    FF - fråga dina källor varför Asslani och Fors är nominerade.

    SvaraRadera
  8. Årets målvakt - jag ser inte att någon annan än Sofia Lundgren kan ta hem det priset, med endast 9 insläppta mål förtjänar hon det
    Årets back - enligt mig finns det bara en back som förtjänar det prisetoch det är Sara Thunebro. Lysande i EM och har fått sitt riktigt stora internationella genombrott i år.
    Årets mittfältare - Caroline Seger! Har varit bäst i Sverige i år och det förvånar mig inte ett dugg att hon nu flyttar till USA. En av världens bästa mittfältare hör hemma i världens bästa liga.
    Årets forward - Ganska svårt, men jag gissar på Ramona Bachmann. Har varit bra i år, även om inte jag är något större fan av henne
    Årets genombrott - Linnea Liljegärd, har öst in mål och utan henne hade inte Göteborg legat på övre halvan.
    Årets tränare - Skulle gissa på Göteborgs Torbjörn Nilsson, den största överraskningen i år att Göteborg ligger så bra i tabellen.
    Årets allsvenska spelare - Gissar på Caroline Seger där med!

    Diamantbollen - För mig finns det egentligen inget alternativ än att Caroline Seger tar hem priset i år. Hon har utvecklats otroligt mycket sen förra året. Om inte hon får det är Sara Thunebro den som förtjänar det mest.

    SvaraRadera
  9. "Något" partisk LFC-supporter:

    Målvakt: Sofia Lundgren. 9 insläppta mål. Hon har faktiskt fått en hel del skott på sig också under året som hon har räddat. De som säger att hon inte har behövt göra alls mycket p.g.a. ett bra försvar har inte sett mycket av LFC i år. LFC har spelat matcher utan Sara Larsson, Maria Karlsson, Faith Ikidi och Lotta Rohlin på plan tillsammans.

    Back: Faith Ikidi: Snabb mittback, väldigt brytningssäker, bra på uppspel för att vara mittback (många mittbackars svårighet i damallsvenskan), bra på huvudspel = inblandad i många av LFC:s offensiva fasta situationer.

    Mittfältare: Caroline Seger. Sveriges bästa damfotbollsspelare 2009. Sveriges bästa spelare i EM totalt sett. Kanske en liten svaghet hos LFC: men hon är inblandad i precis allt i LFC:s spel. Gör det väldigt bra som navet i LFC:s spel över hela planen. En väldigt bra länk mellan försvar och anfall då hon deltar mycket (och bra) i båda delarna. Har slutat med att mest springa omkring på mitten och göra piruetter. Nu händer det ofta bra saker framåt också när hon har vunnit boll på mitten.

    Forward: "Gärd" från Göteborg. Gör man mest mål i damallsvenskan i ett topplag så förtjänar man det priset. En svaghet hos henne i år dock: har inte gjort många mål mot de andra tre topplagen LFC, UIK och LdB. Har gjort de flesta målen mot mitten/bottenlag.

    Genombrott: Ska väl egentligen gå till Kosse som tröst för förra årets märkliga val(Landis fick det trots att hon slog igenom redan 2007). Svåraste kategorin där alla namn är bra val. Liljegärd gjorde 12 mål förra året. Att hon gör många mål i år också är för mig inget genombrott då. Det står alltså mellan Lollo Fors och Lina Nilsson i så fall. Kan dock inte bestämma mig för vem av dem då båda har varit mycket viktiga spelare för sitt lag i år. Svårt också att jämföra anfall och försvarsspelare mot varandra. För Lina Nilsson är väl mest förknippad som försvarare?

    Tränare: Jag tycker inte det är så konstigt att Göteborg ligger där de ligger i tabellen. Det beror på bra spelare i laget. SÅ stor betydelse har inte Torbjörn för Göteborgs framgångar. Egentligen skulle Kristianstads tränare få priset. Om Kristiastad klarar sig kvar i allsvenskan är det en större prestation än om Göteborg vinner guld. Andra året i allsvenskan (utan nedflyttning år 1) har ofta varit problematiskt för många lag. Att då hålla kvar detta lag som åter tippas i de nedre regionerna är för mig en större prestation. Speciellt med den spelartrupp som Kristianstad har haft under året.

    Årets damallsvenska spelare: Carolina (som vissa personer, t.ex. speakers och intervjuare visst namnger henne som fortfarande). Caroline Seger.

    Diamantbollen: Caroline Seger. För allt i världen: INTE Victoria Sandell Svensson för lång och trogen tjänst. Det får räcka med 1 gång när det gäller den motiveringen (Östberg förra året). Blir det SS som får priset är det dags att lägga in stora protester.

    I juryn för pristagarna i damallsvenskan sitter bl.a. Daniel Kristiansson från TV4, Anette Börjesson (damfotboll.com) och Susanne Erlandsson från EFD. Samt en viss förbundskapten för damlandslaget som många gånger inte är så populär hos "en del" personer.




    /http://filipsdamer.pixbox.se/

    SvaraRadera
  10. Tycker Filip är väldigt rätt ute i mycket av det han säger. Instämmer med det mesta.

    SvaraRadera
  11. Varför inte vara föregångare och ge pris i några nya kul kategorier, t ex Årets doldis, Årets nyttigaste spelare (kan med fördel kombineras med årets doldis. Ett bra namn är Marie-Louise "Kickis" Skålberg - aldrig ens i närheten av ett landslag, ändå assisterande kapten i LFC och gör aldrig bort sig!, vidare Årets funktionär (tränarna får alldeles för mycket uppmärksamhet - ta någon annan. Återigen ett bra namn i LFC - Rolf "Loben" Gustavsson - alltiallo, allting, alltid och överallt. Därefter årets Panchis (Hanna och Vickan delar prispallen) och sist men inte minst Årets supporter (här förbjuder mig min blygsamhet att föreslå namn, men visst skulle jag kunna.....)!

    När kommer FF alternativgala?

    Men om jag bara håller mig till den RIKTIGA listan så få det bli:

    Målis: Sofia L (coolast och kallast - behöver jogga på stället för att inte förfrysa sig på en del matcher, men samtidigt på alerten när det gäller. "Dennis" hjärnblödning att nobba henne i landslaget kan snart bara förklaras med gammalt groll).

    Backis: Thunebro bra val (hennes löpningar på kanten ställde till det för Brasilien i april i GBG för att bara ta ett exempel. Jag menar om nu Kickis inte ens är nominerad...annars är Fajjt Ikidi - uttal i Småland och Skåne under säsongen - fantastiskt cool, avig, yvig, teknisk och snabb)

    Mittis: Seger såklart! (passar mer framåt än bakåt som tidigare, ligger inte längre och vilar på plan titt som tätt och vädjar med blöta hundögon till domaren att ge frisparkar. Annan sprutt på gräbban nu och en offensiv styrka på sin position som möjligen bara Sjögran kan matcha)

    Spetsis (funkade hyggligt ända fram hit...): Linnéa L! Say no more!

    Årets damis: Seger - sadly missed next season!

    Årets G-brottis: GBG-Gärd! Say no more II!

    Årets tränis: Mika i kortbyxor i Malmö 18 oktober!

    Årets diamantis: Seger - one more time! Vågar man det?

    Till sist: är det något jag inbillar mig eller är det första året man lyckats klämma in så många icke-svenska spelare i nomineringarna? Är det arvet och saknaden efter fixstjärnan Marta?

    The Observer

    SvaraRadera
  12. Mina favoriter:

    Sofia Lundgren, Sveriges bästa målvakt som nobbas av förbundskaptenerna
    Faith Ikidi, Damallsvenskans bästa back. Jag tycker mkt om Sara, men hon bedöms alltför ofta mer på offensiva än defensiva kvalitéer och där är Ikidi BÄST
    Therese Sjögran: Knapp seger före Seger
    Ramona Bachmann: Bästa forwarden, otroligt imponerande hur hon har förbättrat sig, Europas Marta från Vierwaldstätter See
    Linnéa Liljegärd: Här ska hon få sitt pris, genombrottet alltså
    Thorbjörn Nilsson: Ingen annan, (kanske) helt otippad SM-guld med Göteborg, om LFC och UIK spelar oavgjort
    Sen finns ju ett nytt pris som ingen skriver om. Damallsvenskans bästa spelare och där får Seger sin avskedspresent på väg till Philadelphia
    Diamantbollen: Finns egentligen ingen självklar vinnare. Sjögran, Seger, Sandell Svensson kandidaterna börjar på S och finns olika anledningar. Eftersom Vickan och Terre redan fått den är det kanske Segers tur, men som sagt jag skulle ge den till ingen
    Frågan jag inte vill höra igen: Vad är ditt bästa Zlatan-minne? Aftonbladet sprang efter varje pristagare i fjol och grattade inte ens utan ställde den ALLRA viktigaste frågan....

    SvaraRadera
  13. Apropå mitt tidigare inlägg 24/10 22.16: Rätt ska va rätt - självklart var inte Mika i Malmö den 18 oktober, men väl i Linköping i Cupfinalen och - i kortbyxor!

    The Observer

    SvaraRadera