tisdag 27 oktober 2009

Lite fattigare, lite lyckligare?

Som genom en trollslag blev Fotbollsflatan alldeles nyss 400 kronor fattigare. Återstår att se om det var värt det eller om jag, någon gång runt 18tiden på lördag, får lämna Folkungavallen både bitter OCH fattig. Förhoppningsvis blir det inte så. Förhoppningen är att Linköping slår Umeå och säkrar guldet. Jag har ju aldrig försökt dölja det - att jag och Umeå IK inte riktigt klickar till 100%. Och att jag tror att det vore bra för svensk damfotboll om Umeå trillade ned från tronen, om så bara för något år. Och att Linköping - sedan Djurgården föll bort från guldstriden (i omgång 6 om jag inte missminner mig) hållt mina tummar för Linköping.
Jag tror att hela damfotbollsvärlden - förutom en tapper skara blåsvarta UIK:are - skulle må bra om Linköping vann allsvenska detta år. Intresse ökar om serien blir intressantare - logiskt kan tyckas. Och vem vill INTE att, inte bara media utan även, gemeneman ska uppmärksamma damallsvenskan på det sätt världens bästa serie förtjänar? Jag hoppas att jag, någon gång runt 18tiden på lördag, får lämna Folkungavallen lite fattigare men lite gladare. Glädje kan, som genom en trollslag bli till bitterhet.

11 kommentarer:

  1. Ja, FF - visst vore det underbart med ett tronskifte i damfotbollens högsta topp. Om nu inte LFC fixar detta p g a oförlåtligt slarv i våromgången, så må väl Thorbjörns göteborgskor göra det. Hellre det än att självöverskattningens superteam, Umeå IK, gör det. Ännu en spik i Damallsvenskans kista om UIK triumferade. Har inget emot spelarna i klubben, men på det sätt man misskötte ekonomin och sedan gick ut och snyftade i media om "krisen" senast, borde man förtjäna degradering ner i Norrettan.

    /Rufus

    SvaraRadera
  2. Kan bara hålla med. Enda skillnaden är att jag hållit på LFC sen säsongsupptakten. Skulle i och för sig inte ha något emot om GBG skulle vinna heller. På något sätt står GBG för den damallsvenska jag vill ha. Alltså inga spelare på artistkontrakt utan man satsar långsiktigt och på unga svenska spelare. Nu menar jag inte att det inte ska finnas några utländska spelare i damallsvenskan, men har man inte ekonomi att köpa en spelare helt så ska man inte kunna ha dem under första delen av året heller.

    Sen har vi ju sett att detta heller inte har gynnat ekonomin i klubbarna, snarare tvärtom. Kan hålla med dig Rufus till viss del. Är oerhört chockerande hur UIK har skött sin ekonomi. Men lever de upp till SvFF(?) kriterier för elitlicens så ska de ju inte degraderas. Känns som att FFs kärlek ligger närmare degradering än UIK...

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att det hade vart jäkligt gott att se en oavgjord match mellan LFC och UIK. Då är det upp till Göteborg om dem vill vinna SM-guldet. Om KGFC förlorar någon av sina matcher räcker det med vinst i sista omgången för att LFC ändå ska vinna serien över både UIK och KGFC.

    //Emma

    SvaraRadera
  4. Vi får se. Personligt hade jag önskat mig UIK eller LdB. Varför? Eftersom jag tycker att de spelar den mest attraktiva fotbollen i serien. LFC och Göteborg har jag stor respekt för, men det är väldigt svenska lag (nu är jag inte svensk) i den meningen att SÄKERHET först, försvarsarbetet som utgångspunkt. De virvlar inte på samma roliga och härliga sätt som UIK och LdB kan göra när de har sina bästa dagar. Men den som plockar flest poäng förtjänar nog att ta guldet...

    Sen en invändning. Är Damallsvenskan verkligen världens bästa serie? Eller är det bara en slogan som håller på att blekna?

    En mosaiksten till svar får vi kvällen den 11 november när matchen mellan LFC och Duisburg är slut i Norrköping. Om Damallsvenskan är världens bästa serie borde den troligtvis blivande mästaren slå ut Duisburg ur Women's Champions League.

    På senare år har Frankfurt besegrat Umeå. Duisburg fullständigt krossade Zvezda som hade slagit ut Umeå. Och Tyskland står bakom all tvivel som Europas bästa lag. Sen har vi WPS i USA. En mkt känd finländsk landslagsprofil sa till mig i våras ungefär så här: "Hur kan vi säga att Damallsvenskan är världens bästa liga om vi egentligen aldrig spelar mot varandra?"

    Ändå vill jag påpeka till slut att Damallsvenskan är skitrolig och att jag hittills har varit live på 24 matcher och ska se 3 st till.

    SvaraRadera
  5. Jag tycker nog att topp-4,5 är lika bra som lagen i Bundesliga och WPS. Såg allstar-matchen mellan UIK-WPS-allstar. UIK skulle "lätt" slå alla lag i WPS. Så egentligen kan man inte ta den förlusten som referens då de hade en bänk med Wambach, Sinclair, Solo, O’Reilly, Lilly mm
    Samtidigt som UIK saknade 7st spelare.

    Sen var ju WPS inte så jätte jämn som man hade hoppats på även fast de har draftingsystem. LA Sol var överlägsna medans det var lite jämmnare mellan de andra lagen. Skillnaden är att det inte blir 7-0 i WPS för de har inte "bottenlag" på samma sätt som det är i damallsvenskan.

    Får man bara upp kvaliteten på lag 12-6 och även de i division 1 serierna så skulle definitivt Sverige vara nummer 1. Fast just nu är hela serien inte nummer 1 men topplagen är det...

    SvaraRadera
  6. Fast å andra sidan så har t.ex. Piteå besegrat UIK iår. Så alla lagen har egentligen kunnat slå alla lagen. Sen kan man prata bra eller dåliga dagar. Men en vinst är en vinst.
    Jag vet inte om jag håller med att Göteborg spelar på säkerhet först. KGFC är ett lag som i flera säsonger i rad gjort många mål. Dem har dock alltid släppt in många också. Först iår är det mer säkerhet i KGFC i och med värvningarna Hedvig och Stina.

    //Emma

    SvaraRadera
  7. Allstar-matchen var en ren uppvisning. AllStar-teamet saknade fö Alex Scott, Camille Abily, Sonia Bompastor, Kelly Smith och Eniola Aluko som spelade EM. Sen saknade Umeå sju spelare och det som hände var en träningsmatch av ett icke-sampelt WPS-lag mot ett samspelt, men försvagad Umeå.
    Om man tittar på dagens 10 nomineringarna till världens bästa fotbollsspelare så ser vi där fem WPS-spelare, fyra Bundesliga-spelare och en 16-årig japansk tjej som är 147 cm lång men Asiens kommande superstjärna.
    Ingen spelare från Damallsvenskan, den enda som jag räknar bland de tio är Ramona Bachmann.

    SvaraRadera
  8. Jag har inte sagt att vi har de bästa spelarna. Men som kollektiv är topp-4-5 minst lika bra som WPS-lagen och Bundesliga.

    Och i Allstar matchen tycker jag endå var relativt jämn, i alla fall 1:a halvlek där UIK var bättre och kunde tom lett med mer mål. Sen var det ju så att båda sakna spelare. Men om du ser på vilka som ändå var med i Allstar och de som UIK fick ta in. Inget ont om de spelarna men t.ex. Moström är ju inte precis en av världens bästa spelare längre... Då har det ingen betydelse för hur samspelta man är. Är varje spelare bättre och individuellt skickligare så vinner man matchen.

    SvaraRadera
  9. Nu kan du bli jävligt bitter! LFC total krossade umeå så nu slipper vi se dom som vinnare överhuvudtaget i år! fan va gött!!! väl spenderade pengar?

    Du vart inte lite osäker på vem som kommer bli årets back efter du sett matchen va? för frågar du mig så är det en viss nigrianska som ska ha den...

    LFC<3

    SvaraRadera
  10. LFC<3 - Har du ens läst texten? Rekommenderar att du gör det en gång till...

    SvaraRadera
  11. LFC <3

    Jag är absolut inte bitter och undrar som anonym, har du läst texten ordentligt.

    Jag är snarare väldigt glad och när jag satt där på folkungavallen tyckte jag att det var väl spenderade pengar. Det tycker jag fortfarande.

    Ikidi är kanske allsvenskans bästa back just nu, men jag hävdar att hennes spelstil bara är möjlig pga Rohlins trygga spel brevid henne, men årets bästa back heter Sara Thunebro.

    SvaraRadera