lördag 10 oktober 2009

Är det inte tragiskt att männen alltid är normen?

"Om fotboll alltid är fotboll oavsett vem som spelar är det väl inte mer än en självklarhet att man kan jämföra herrar med damer?"
När den frågan når mig är det slutet på en diskussion som jag nog gick förlorande ur - Dock tycker jag inte att det viktigaste med diskussioner är att man går segrande ur dem utan att man utvecklar sina åsikter med hjälp av andra.
Självklart, självklart får man jämföra herr- och damfotboll. Oavsett vad man tycker om kvinnokampen, feminismen eller det icke jämställda samhälle vi lever i, oavsett vad man tycker om dam- eller herrfotboll. Man har alltid rätt till sin åsikt. Däremot stör jag mig på att folk som aldrig brytt sig om att se mer än en dammatch sågar hela rörelsen vid fotknölarna. Det känns inte rättvist att göra så. Men man får göra så. Om man vill och ser det som viktigt att hävda mäns rätt till fotboll framför kvinnornas. Man får det, om man tycker det är rätt.
Jag ser inte en damfotbollskritiker som en sämre människa. Jag umgås med många sådana. Min morbror som var min första fotbollstränare under tidigt 90-tal tycker inte något vidare om damfotboll. Vi diskuterar aldrig saken. Vi vet varandras ståndpunkter och hoppar därför över ämnet damfotboll varje gång vi ses. Fegt kanske, men jag har sagt honom vad jag vill säga i frågan;

"Självklart; Om fotboll alltid är fotboll oavsett vem som spelar är det inte mer än en självklarhet att man kan jämföra herrar med damer. Men du jämför inte dam- och herrfotboll. Du jämför damfotboll med herrfotboll. Det är en skillnad. Är det inte lite tragiskt att männen alltid är normen?"

3 kommentarer:

  1. Flatan!

    Idag är det 24 oktober (hoppsan 25:e...) och ännu igen kommentar på ditt inlägg! Är det så att de som hittat hit redan ser vissa saker som självklara och därmed redan lämnat den genusrelaterade spelplanen eller har de inte ens kommit upp på banan/planen?

    Är idrotten den sista stora patriarkala konservativa strukturen i samhället? Och är "damidrotten" villkorad av männen med makt som ett sätt att mildra och ta udden av eventuell kritik? Medveten konspiration? Nja, kanske inte men likaväl kan effekten bli densamma.

    Lever "damidrotten" på lika villkor som "mansidrotten"? Redan det språkliga avslöjar var vi står - vilka ord "skaver" och vilka känns "naturliga" i föregående mening? I Susanne Granbergs bok om UIK finns många exempel på vad som krävs för att bryta implicita könsmönster och föreställningar,t ex synen på tillgång till träningstider mm.

    Att jämföra damfotboll med herrfotboll (och låt det gärna uttalas så - dam och HERR - som Pia Sundhage föreslog) vad avser fysisk styrka, snabbhet och teknik leder ingenstans. På landslagsnivå kan man nog hävda att det är ungefär lika bra (eller dåligt) i Sverige! Här blir andra jämförelser mer intressanta - vinnarskallar har inget kön eller är de androgyna?

    "Inget party utan brudar" stod det på Kristianstad-funktionärernas t-shirts. Vilken "riktning" hade det budskapet? Plats för genusanalys?

    Att gilla ett lag eller damfotboll eller herrfotboll eller bara fotboll eller idrott i allmänhet är kanske inte i första hand en intellektuell övning även om jag tror att intresse föder kunskap och tvärtom. Istället är det väl just det känslomässiga inslaget som är typiskt för en supporter.

    Och - som vi alla nog vet - tanken hinner inte alltid ikapp känslan!

    The Observer

    SvaraRadera
  2. Oj, kul att du tar dig tid och och engagerad som få. Inspirerande.

    Jag sitter här med kompisar och sa just;
    "Det är en som skrivit en jättelång och smart kommentar i min blogg. Den smartaste någonsin. Problemet är att jag är en korkad människa som knappt förstår hälften av det den skrivit".
    De svarade att jag skulle skriva "Vem fan tror du att du är egentligen" men så kul ska vi inte ha det. Det känns i allmänhet onödigt att vara otrevlig överhuvetaget. Och i synnerhet när du faktiskt skriver ett så välformulerat och smart inlägg.

    Och jag tror att jag förstår hur du menar - även om korkade jag inte förstår alla begrepp och ord. Du är klok, på en sådan nivå som endast min syster hittills visat, och jag tror att jag återkommer till dig när jag har hälften så bra observationer som du skrivit ovan.

    SvaraRadera
  3. Apropå "smarta kommentarer" - är man riktigt smart bloggare så skriver man både "dra åt helvete snobb" och "kul inlägg"?

    Jodå, jag tror att både du och dina kompisar förstår. För det behöver inte alla orden förstås? Jag tog i rätt ordentligt, det medges. Samtidigt kul att testa hur mycket man kan klämma in i en mening.

    Jag brukar säga att min enda merit när det gäller könsdiskussioner är att jag tuggat mig igenom Simone de Beauvoirs "tegelsten" Det andra könet. Va - hörde jag kompisarna morra i bakgrunden?

    Det viktigaste är väl att man vet vem man är eller - att man fortsätter utforska det? Mera morr?

    The Observer

    SvaraRadera