måndag 5 oktober 2009

Utveckling är kanske inte alltid bra

Var det bättre förr eller är framtiden och utveckling alltid det bästa? Just nu, med huvudet fullt av feber, är det vad Fotbollsflatan filosoferar runt. Var det bättre förr? Är det bättre nu?
En läsare gjorde mig uppmärksam om följande krönika.
Och en läsare frågade om mina åsikter runt Djurgårdsmännens krönika. Mina åsikter runt spelförståelse nu och då. Läser man krönika förstår man att individen i sammanhanget inte är det viktiga utan att det handlar om laget - som sig bör, det är inte för inte som fotboll klassas som en lagsport.

Jag har svårt att uttala mig runt allsvenskan men gör ett försök på landslaget, med risk att jag tar mig vatten över huvudet. Ha dock i minne att jag (bara) följt landslaget i nio år. Således har jag väldigt lite koll på hur laget såg ut, hur de spelade, under Sundhage och Börjessons tid. Jag vet ingenting om hur Sverige spelade i damernas första VM eller när damfotbollen blev en medlem av OS-familjen.

Generellt måste jag säga att spelförståelse är något som det svenska landslaget tappat med åren. Tina Nordlund, Hanna Marklund, Kicki Bengtsson, Malin Andersson och Malin Moström hade alla (enligt Fotbollsflatan) bättre spelförståelse än de som figurerar i dagens landslag. Säker kan jag inte vara men det känns så. De egenskaper som i dagsläget värderas högst hos svenska damspelare tycks vara individuella sådana, teknik, fysik och förmågan att göra det oväntade. Dessa egenskaper är givetvis viktiga för trots att fotboll är en lagsport krävs det elva skickliga individer för att ett lag ska lyckas. Däremot gillar jag inte när vissa egenskaper suddas ut från världkartan och blir bortglömda. Jag vill se ett svenskt landslag som ser en mening med varje boll de slår. Jag vill ha det där tekniska som bla Lotta Schelin, Asllani och Lollo Fors visar upp men jag vill ha det i kombination med spelförståelse. Jag vill både ha och äta kakan.

Jag tänker - här och nu - inte gå in på vilka spelare som är bäst, vilka egenskaper som är viktigast att innehava. Men rent krasst konstaterar jag att - utveckling kanske inte alltid är bra.

2 kommentarer:

  1. Sundhage brukar ju inte vara sen att påpeka att speciellt inläggen har blivit mycket sämre än va de var på hennes tid. Nog för att det värsta jag vet är att se en spelare slå bort ett inlägg bakom mål eller en hörna/frispark som inte ens kommer i spel. Men sen får man ju som sagt räkna in att tempot idag är högre(i och för sig inte på liggande boll...) vilket ju gör att det blir lite svårare att dels "komma runt bollen" och att stå och sikta vart man vill ha bollen.

    Så jag tycker nog att det mesta inom damfotbollen blir till det bättre för var år som går. Ett litet frågetecken är dock målvakterna. Den enda som jag tycker är riktigt riktigt bra är Hope Solo. Sen skulle jag gärna vilja se en damspelare likt Fabregas, Xavi eller Iniesta men det kommer nog tyvärr aldrig ske...

    SvaraRadera
  2. @Madde: Visst är Hope Solo bra, men Nadine Angerer är också grymt bra!

    SvaraRadera