fredag 2 oktober 2009

Malmö vinner inte och jag är patetisk

LdB Malmö FC figurerar dessa dagar flitigt i Fotbollsflatans liv. Först spenderar jag närmare två timmar på Kristinebergs IP då gästande Malmö spelar ut hemmalaget - Fotbollsflatans lag - Djurgården. Sedan sitter jag plötsligt med en rosa deodorant i handen.

Vi börjar med det första. Malmös kross av Djurgården gör att skånelaget hänger på Umeå och Linköping in i den spännande guldstriden. Direkt efter slutsignalen hörde jag det viskas på skånska. Det viskades om guld, om att Malmö - som har både Umeå och Link. kvar att möta - har allt i egna händer. Det viskades om seger. Jag tar dessa viskningar med en gäspning och konstaterar att det är inget man skriker ut - Att Malmö vinner SM-guld. Det är ingen idé att skrika ut sådana tankar för LdB Malmö vinner inte serien i år. De får vackert titta på när något annat lag (Umeå eller Linköping) firar med champagne och guldhattar. Malmö har den tunnaste truppen. Deras stjärnor och nyckelspelare Therese Sjögran och Nilla Fischer såg ut att vara trötta, oinspirerade (?) och ur form när 3-0 vinsten mot Djurgården bärgades Det är inte bra. Historian är också något som talar emot De rosa. Och De rosa har tidigare visat att historian har en tendens att upprepa sig. Så många gånger har Malmö fallit på slutet, så många gånger har de misslyckats i spurten. Det kommer de att göra i år också. För jag tror nämligen att Malmö kommer att ta NOLL poäng i mötena med Umeå och Linköping. Då blir det inget guld.

Med det konstaterat flyttar vi oss från guldstriden in i den lilla studentkorridoren som Fotbollsflatan bor i. Igår bad jag Akademikern köpa med sig en deodorant då det var kris. Akademikern dyker upp och i sin hand håller hon en rosa sak. Hon håller fram den mot mig och förstår inte den frågande min hon möts av.

Aka: Men du, de hade inte Axe eller Rexona Men eller så.
FF: Och då valde du den där?!
Aka: Du kan ju inte på allvar mena att du är putt för att jag köpt en rosa deo. Skärpning! Du är patetisk ibland.
FF: Färgen spelar ingen roll. Läs på den!
Aka: LdB?
FF: Precis! Om du sedan tittar på Malmös klubbmärke kommer du känna igen det. Kanske lägger du då ihop ett och ett och inser att de heter Ldb Malmö av en orsak.
Aka: Gud vad larvig du är. Kan du inte använda den här nu?
FF: Om jag kan använda den? Det är väl solklart att jag inte kan använda den där.
Aka: Du är patetisk, vet du det?

1 kommentar:

  1. Jag snackade ganska länge med Pavlina Scasna efter matchen och hon pratade inte alls om SM-guld. Hon sa att man nu kommer att tänka på en match i taget och sen, när säsongen är slut så ska dem titta var i tabellen de står. Det kom fram som ett mantra flera gånger, så jag tror nästan att en psykolog har peppat de på det sättet. Instämmer inte vad du säger angående spelartruppen. Den är bäst! Det är långt mer än Terre och Fischer. Det är Pavlina, Manon Melis mm. De har den bästa truppen i bredden. Däremot kan du ha rätt i att de kanske kommer att torska ändå...kanske redam i morgon. Linköpings försvar plus Umeås offensiv med Bachmann och Malmös mittfält är de bästa lagdelarna i Damallsvenskan. Eftersom jag gillar offensiv fotboll hoppas jag på antingen UIK eller LdB.

    SvaraRadera