tisdag 10 november 2009

Den svenska fotbollsgalan

Jag skulle nu vilja prata lite runt den svenska fotbollsgalan. Den SVENSKA fotbollsgalan. Inte den internationella galan, inte den europeiska galan utan den svenska. På den svenska fotbollsgalan ska svenska lirare hyllas och prisas. Svenska lirare och lirare som lirar i det svenska seriesystemet - Egentligen har fotbollsflatan aldrig förstått vad utländska lirare överhuvudtaget har på den svenska fotbollsgalan att göra; men någon kom på att det skulle vara så och det känns onödigt att klaga.

Just nu diskuteras det flitigt på damfotboll.com. Det ämne som upprör och diskuteras mest just nu är att Sara Thunebro fått utmärkelsen årets back – istället för Faith Ikidi. Det muttras också en hel del om att Linköpings Sofia Lundgren inte belönades med priset som årets målvakt. Fotbollsflatan har tidigare förklarat att Thunebro och Lundgren var hennes favoriter i respektive kategori. Men trots det vill jag nu försvara juryns val.
Återigen vill jag upprepa att detta alltså rör sig om den svenska fotbollsgalan. Den SVENSKA fotbollsgalan. Inte den internationella galan, inte den europeiska galan utan den svenska. Nu ser reglerna nu ut så att även utländska spelare nomineras och hyllas på galan. Men då det rör sig om den svenska fotbollsgalan känns det inte mer än självklart att spelare som presterat i den svenska landslaget har en fördel jämte mot spelare som inte gjort det. Jag upprepar alltså att detta är den svenska fotbollsgalan. En gala där svenskfotboll ska stå i centrum. Är det då verkligen så konstigt att svenska landslagsspelare tar plats, utrymme och priser på den svenska fotbollsgalan? Jag tycker verkligen inte det.
Lundgren var inte uttagen till EM - då hon inte tycks falla Dennerby i smaken - och Ikidi kan, logiskt sätt, inte spela för Sverige hur bra hon än är.
Jag upprepar. På den svenska fotbollsgalan bör man vinna fördelar om man presterat i det svenska landslaget. Eller har jag fel?

5 kommentarer:

  1. Jag tycker inte det är fel om bra landslagsspel premieras, men det känns som om det är lite väl stort fokus på det vad gäller damerna. Att Lindahl och Thunebro spelade i EM och var bland de minst dåliga är förvisso en fjäder i hatten för dem, men Dennerbys landslagsuttagningar som jag minst sagt är skeptisk till kan inte få vara det avgörande kriteriet när man väljer pristagare.

    SvaraRadera
  2. Nej, det är en Fotbollsgala i Sverige. Skulle inte Marta fått pris när hon fick det? Om en utländsk spelare vinner skytteligan, ska då den svenska spelare som gjort flest mål få priset?

    SvaraRadera
  3. En del utav inläggen på damfotboll.com är märkbart partiska. Dock är väl vi alla mer eller mindre partiska.
    Dennerby och Lundgrens oenighet vet jag inte vad det handlar om. Verkar dock vara väldigt oproffisionellt från Dennerbys sida.
    Thunebro var den enda som överträffade mina förväntningar under EM. Sen kan man ju fråga sig om det berodde på att jag hade för höga krav på dem övriga spelarna eller om hon var så outstanding som jag faktiskt tyckte under EM.
    Jag är nöjd med alla segrare och står fast vid att största missen var att Schelin inte ens var nominerad.
    Galans mest pinsamma; Adam Alsing. Kanske dags att byta ut programledaren till någon som kan damfotboll..?

    /Emma

    SvaraRadera
  4. Jag hävdar fortfarande att detta är den SVENSKA fotbollsgalan.
    Och av någon konstig anledning besämdes det för några år sedan att även utländska, allsvenska spelare skulle kunna prisas på galan. Alltså - de spelare som presterar i landslaget ska ha en fördel men om en spelare som Marta övertygar som kolosalt i allsvenskan ska man inte blunda för det nej.

    Men det rör sig om spelare som presterat i den svenska fotbollen. Självklart ska då den spelare som vunnit allsvenskans skytteliga prisas, oavsett vilket land denna kommer från. För att hon (eller han) vunnit skytteligan i den svenska allsvenskan. Vinnaren har, helt logiskt, presterat i svenskfotboll.

    SvaraRadera
  5. Kan nog hålla med om att det vore bättre att bara ha svenska spelare på fotbollsgalan, MEN det finns ju faktiskt kategorin 'Årets (dam)allsvenska spelare' och där borde ju även utländska spelare kunna få plats. Då skulle man ju komma ifrån 'problem' som t ex Marta där det är uppenbart att spelaren är i en klass för sig.

    Är lite nyfiken på vad du tycker om kategorin 'Årets Genombrott' på damsidan. Är det rätt att det bara verkar vara landslagsspelare där också eller skulle det vara mer som på herrsidan, d v s lovande unga spelare som slagit igenom i sina klubblag. Som LFCare skulle jag ju gärna sett en spelare som Tilda Heimersson (lysande i F19-landslaget) bli nominerad.

    SvaraRadera