tisdag 10 november 2009

Hur många lesbiska finns det i landslaget?

Det här med brudar som har sex med brudar i damfotbollsvärlden är ett känsligt ämne, det är jag väl medveten om. Ämnet är känsligt i samhället överhuvudtaget, därför att människor som definierar sig som HBT-personer inte har samma rättigheter och möjligheter som heterosexuella. Men för att inte göra denna diskussion för stor väljer jag bara att lyfta fram problemen som finns i damfotbollsvärlden. Kanske är det en alldeles för simpel och feg lösning men det är i alla fall en lösning.
Vi kan konstatera att det finns lesbiska i damfotbollssverige. Det finns lesbiska i hela världen och alla tänkbara grupper men nu är det damfotbollen jag väljer att koncentrera mig på. Vi vet att det finns lesbiska i fotbollsvärlden. Vi vet det men ändå väljer många att stanna kvar i den där berömda garderoben. Så sent som igår fick jag höra om två specifika damlirare som dejtar. Vilka dessa är tänker jag inte gå in på, för jag är inte ute efter att outa någon. Sedan är det en intressant fråga att;

Varför ska man behöva ta klivet ut ur en garderob som man aldrig gått in i? Varför ska man behöva berätta att man råkar falla pladask för andra brudar? Varför är det viktigt?
Simon Bank skrev en riktigt bra krönika några år sedan. Exakt vad han skrev kommer jag inte ihåg och då jag inte har med mig alla mina sporttidningar till det lilla internatrum jag spenderar min tid i kan jag inte heller titta upp det, här och nu. Men krönikan gick under namnet ”Krossa glasgarderoben” om jag inte minns fel. Krönikan anspelade på att damspelare ofta får frågan om hur många lesbiska som finns i deras klubb. Bank sade att det svar som då borde komma var ”alldeles lagom många tack!”.
Det är ett klockrent svar, och så borde man kunna svara. Jag vill att det borde vara det självklara svaret, det är så man borde kunna svara. Men ett sådant svar skulle kännas ganska tafatt i det samhälle vi lever i idag.

Så sent som någon gång under förra veckan fick jag frågan av en klasskamrat. Den där frågan som jag fått oräkneliga gånger förr. ”Hur många flator finns det egentligen i landslaget?” Jag passade på frågan. Det gör jag 99 gånger av 100. För det är inte upp till mig att outa någon. Det är inte upp till mig att slänga ur mig siffror och antaganden.
Däremot anser jag att fler behöver prata om sin läggning. För att alla tonårsbrudar som känner sig ensammast i hela världen ska förstå att de inte är ensamma. Och inte heller onormala. Som förvirrad, osäker och lesbisk 13-åring hade jag mått bra av att veta att även om jag aldrig varit lika bra på fotboll som idolen Victoria Sandell-Svensson så hade vi en del gemensamt.

Det krävs förändring och öppenhet för att verkligheten ska förändras och öppenheten ska bli lite mer öppen.

4 kommentarer:

  1. Är inte en anledning till att det är så känsligt just att det är den största "fördomen" mot damfotboll? Och om då flera stycken i ett lag/landslag är par att det på något vis underminerar sporten. Att det då blir väldigt lätt från motståndar håll att säga "alla damfotbollspelare är flator" eller "vi vet ju vad som händer i omklädningsrummet efter match". Det är väldigt dåliga argument(rent idiotiska) men om den uppmärksamhet man får av media och allmänheten handlar om folks sexualitet och inte deras utövande är det väl inte så konstigt att folk inte berättar...?

    Så länge spelarna kan vara proffessionella och inte blanda ihop jobb och privatliv är det inga problem att det finns par i samma lag. Men det finns tyvärr exempel på där detta gått väldigt dåligt.

    Jag vet inte hur många gånger jag fått kommentaren "alla tjejer som spelar fotboll är flator". Första gången jag fick höra det kunde jag nog inte vart mer än 7-8år, då det var släktingar som skulle va roliga. Så jag är inte alls förvånad att fler inte kommer ut. Lesbiska är mer accepterade än bögar i samhället i stort(i mitt tycke) men det verkar som att idrottande lesbiska inte ingår i den acceptansen...

    SvaraRadera
  2. Bank skriver alltid vettiga krönikor och den du refererar till verkar inte va något undantag. Kan annars bara instämma i det tragiska i att det skulle vara 'fult' att vara homosexuell och hålla på med idrott. Att damfotbollsspelare trackaseras på det sättet du nämner är naturligtvis inte rätt. Man skulle ju gärna veta vad Zlatan skulle göra om en journalist bad honom outa nån i Barca t ex ... fast det skulle ju aldrig hända förstås :)

    SvaraRadera
  3. vill se dom slicka varandra

    SvaraRadera
  4. Vill se dig slicka en lyktstolpe i -30 grader

    SvaraRadera