tisdag 3 november 2009

Linköping, Linköping, Linköping!

Runt 15.00 under söndagseftermiddagen satt The Funny One, Filippa Bark, Akademikern, Huliganen och Fotbollsflatan på en lokal sportkrog och följde guldmatchen mellan IFK Göteborg och AIK på storbildsskärm. IFK Göteborg leder med 1-0 när Fotbollsflatan nås av nyheten att Linda Sällström gjort 1-0 i matchen mot Linköpings guldkonkurrenter Kopparbergs/Göteborg. Fotbollsflatan flyger då upp från sin stol, med en rätt ljummen öl i handen, och börjar skratta ett barnsligt skratt. Efter det följer diverse armviftningar och försök att förklara anledningen till det plötsliga glädjeutbrottet. Det går inte. Jag viftar med mobilen och The Funny One förbannar mig för att jag, mitt i hennes älskade gnaget och deras guldmatch, väljer att surfa på expressen.com. Tillslut lyckas jag, mer eller mindre, få ur mig vad grejen är.

FF: SM-guld! SM-guld! Förstår ni inte? SM-GULD!!
Huliganen: Alltså, vad håller du på med? Du vet att det sitter typ 200 AIK-fans här. Och en IFKare. Och du börjar skrika om SM-guld. Du är galen, helt galen!
FF: Men alltså. Djurgården!
THF: Håll käften och titta på tv:n!
FF: Men alltså, Djurgården vinner mot Göteborg. SM-guld. (börjar tralla) Linköping! Linköping, Linköping, LINKÖPING!
THF: Sa jag inte till dig att va tyst? Köp en öl till och håll käften!
FF: Alltså, nej ni förstår ju inte...

Jag sätter mig ned och är smått besviken över att de andra inte förstår att Linköpings FC just vunnit sitt första SM-guld i fotboll. Men det är väl inte så mycket att göra när man ständigt tycks omge sig med människor som inte riktigt tycks förstå vad damfotboll betyder för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar