torsdag 5 november 2009

Fotbollsflator?

Fotbollsflatan ska nu beröra ett ämne som är lite tabu i damfotbollsvärlden. Men det finns där. Och det vet alla, trots det är det inget man pratar högt om. Om någon, mot förmodan, skulle våga öppna munnen är moraltanterna genast där och försöker tysta talaren. Men Fotbollsflatan väljer att tala trots det. Att Fotbollsflatan väljer att kalla sig just Fotbollsflatan är helt logiskt. Jag lever för fotboll och är flata. Dvs jag väljer att leva mitt liv med fotboll som största intresse också att jag spana på, bli kär i och har sex med brudar.

Det jag nu vill prata om är flator i damfotbollsvärlden. Men för att inte göra någon upprörd väljer jag att kalla dem för HBT-personer, alternativt homosexuella brudar eller lesbiska tjejer. Detta för att alla brudar som anser sig vara lesbiska inte nödvändigtvis vill kalla sig för flator. Men också för att en brud som har ihop det med en annan brud inte behöver vara flata. Att kalla sig flata är ingen sexuell läggning. Det är en identitet. Och många brudar som har sex med andra brudar är inte flator. Nog om detta.

Varför pratas det så lite om homosexualitet i damfotbollen? Varför finns det så få öppna HBT-personer i sportvärlden?
Mig veterligen finns det just nu bara en landslagsspelare som är öppen med att hon har flickvän. Finns det fler homo/bisexuella i damlandslaget eller är alla andra heterosexuella? Om det finns fler, varför vågar de inte ta klivet ut ur garderoben? Eller vågar de men tycker att det är totalt oväsentligt vem de väljer att ha sex med? Om de tycker det – varför ser de då inte alla osäkra tonåringar som skulle kunna bi starkare med vetskapen om att deras idoler lirar i deras lag? OM idolerna gör det alltså.

Kort sagt, varför pratas det inte om flator i fotbollen? Vem hindrar oss, vem tvingar oss till tystnad?

2 kommentarer:

  1. Jag tycker att ämnet i sig är väldigt viktigt och intressant. Om jag nu som heterosexuell kille får tillstånd att yttra mig i detta. Jag är i det närmaste helt ointresserad av personliga skäl vem som är homo-, bi- eller heterosexuell bland fotbollsspelarna. Säkerligen är andelen homo- eller bisexuella fotbollsspelare högre än i samhället i sig. Detta används ju av motståndarna till damfotbollen ofta som ett argument. En tjejkompis till mig sa när jag berättade att jag brukar gå på damfotbollsmatcher: "men de är ju alla lesbiska". Jag blir aningen arg när jag hör detta, eftersom jag vill inte att man diskriminerar människor pga sin sexuella läggning. Damfotbollens motståndare använder sig gärna av detta "argument" vilket inte är något.
    Jag kollar inte på damfotboll eftersom jag vill spana på snygga, vältränade tjejer. Nej, det är bara så att jag gillar fotboll och har hittat en nisch (tyvärr är damfotbollen det än så länge, men vi kämpar alla på att det ska bli annorlunda) som jag trivs i. Förutom det kan jag säga att alla möten och intervjuer jag har gjort från Marta (som ironiskt nog var den första kvinnliga fotbollsspelaren jag har träffat) till några kanske mindre kända profiler har varit väldigt givande. Trevliga människor som gör mkt för sin idrott utan att få stora pengar. Visst är det så att jag registrerar ibland att någon spelare är snygg, men detta är ju helt normalt och inte anledningen för mitt intresse för damfotboll.
    Måste alla komma ut med sin sexuell läggning? En i det aktuella landslaget har gjort det, det finns några till där som inte har gjort det. De själva ska bestämma. Måste dock säga att jag tycker att det är skitkul att läsa ibland när Victoria Sandell Svensson pratar om sin fru och barnet och familjen. Detta är bara bra. Hon har kommit ut ur garderoben. Garderoben? Jag hatar detta uttryck, eftersom det finns ingen anledning att gömma sig i garderoben.
    Ingen hindrar er FF. Men jag tycker att det är upp till var och en. Samma sak gäller herrfotbollen. Där finns ju inga homosexuella alls. (OBS! Ironi). Men jag skiter i om Zlatan är bisexuell eller Fernando Torres bög. Jag vill se de lira bra fotboll, inget annat.
    Jag ska se Tegan & Sara spela på Debaser i slutet av november och vet att jag kommer att vara en kille bland få andra killar, men med massor av lesbiska tjejer omkring mig. Tegan & Sara är ikoner. Men jag vet också att de är å ena sidan smickrade att de är det. Men samtidigt har de sagt att de vill nå en mer blandad publik med HBT-personer, heterosexuella män och kvinnor, för att de vill nå ut med sin musik till så många som möjligt. Samma sak gäller nog fotbollen.
    Det är ett mkt viktigt och spännande diskussionsämne som du tar upp FF, men jag funderar på vilket det bästa sättet att diskutera detta skulle vara. Definitivt är det inte viktigt att veta vem som är DET eller inte.
    För ungdomarna är det viktigare att uttryck som t.e. "komma ut ur garderoben" försvinner och att de lär sig att det finns ingen anledning att gömma sig där. Det kommer alltid att finnas förebilder som Tegan & Sara, Victoria Sandell Svensson eller Jessica Landström och det är bra att de finns, men inte kan eller ska man tvinga alla att offentligt gå ut med vilket lag man har valt, om vi nu överhuvudtaget ska snacka om lag i detta ämne.

    SvaraRadera
  2. Även om jag personligen kan tycka det är intressant/roligt att "skvallra" om detta när jag är med kompisar så tycker jag egentligen inte det är något viktigt ämmne. I och för sig kan jag tycka att om man nu lever i ett samkönat förhållande så skulle ju det kunna stå i info-rutan i t.ex. tidningar precis som det gör med herrspelare. Men tycker absolut inte det är något man ska göra en rubrik av. Mest p.g.a att deras sexuella läggning har inget med deras utövande att göra.

    Sen kan jag tycka det är "barnsligt" när folk/spelare innom damfotbollen förnekar att det är mer än genomsnittet för vad som är "normalt" som är hbt-personer. Men om man skulle diskutera om de blir bättre eller sämre spelare p.g.a vilken sexualitet de har så är det en annan femma... Folk får göra som de vill och man ska absolut inte outa någon, de kan ha sina skäl till varför de inte vill vara öppna med det.

    Och sen kan man ju undra om det finns något som gör att väldigt många hbt-personer dras till just fotboll. För man hör ju inte alls om lika många homosexuella innom t.ex. handboll(fast de har världens snyggaste flatpar:) även fast de är "likvärdiga" sporter.

    SvaraRadera