måndag 23 november 2009

Vad skulle kunna vara bättre än sol, brudar och fotboll?

Detta mörker tar död på min skrivarglädje. Inspirationen dör ut i samma takt som mörkret bäddar in oss i ett skyddande täcke. I och för sig skrev jag i förra veckan en novell. En bra sådan. Mörkret både hjälper och stjälper mitt skrivande. Finns det i ärlighetens namn något bättre än att tända ljus, sippra på en stor kopp te och låta sig flyga bort bland ord, stavelser, meningsbyggnadsproblem och syftningsfel? Något förutom damfotboll alltså? Och mörkret begränsar mina möjligheter till att njuta av, och på så vis även skriva om, det underbaraste underbara. Damfotboll.
Men jag ser framåt. Ibland men inte alltid. Ibland ser jag den där underbara sommaren innehållande grönt gräs,, en varm sol, snygga brudar och bra fotboll. Ibland, men inte nödvändigtvis alltid, även kombinerat med en kall öl.
Advokaten frågade i helgen vad jag önskade mig i julklapp. Det spontana svaret som då flög över mina läppar var ”sol, brudar och fotboll”. Advokaten skrattade och mumlade att han nog skulle komma på något bättre. Jag undrar fortfarande vad som skulle kunna vara bättre än det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar