måndag 2 november 2009

Transferrykterna tar fart.

Linköpings Segerregisör är redan klar för vidare äventyr på andra sidan Atlanten. Nu kan klubbkamraterna Landström och Asllani följa efter. Även Rohlin har uppvaktats av amerikanska klubbar men valt att förlänga med LFC. De har många klubbars ögon på sig nu, Linköpingsbrudarna, och konstigt vore väl annat. Även fler spelare från damallsvenskan borde vara aktuella för den amerikanska ligan som är tänkt att bli världens bästa.
Här nedan följer de spelare som, enligt Fotbollsflatan borde vara aktuella för proffslivet i USA:

Jessica Landström
Sofia Lundgren
Faith Ikidi
Petra Larsson
Lisa Dahlqvist
Madelaine Edlund
Eliane
Hedvig Lindahl
Linnea Liljegärd
Nilla Fischer
Frida Nordin
Therese Sjögran
Manon Melis

Säkerligen har jag missat många potentiella utlandsproffs men dessa är de första som dyker upp i mitt huvud just nu. Dessa och spelare så som till exempel Bachmann och Rasmussen som redan tycks vara klara för USA-äventyret.

10 kommentarer:

  1. Tja, vad är det egentligen som avgör om man byter klubb inom Sverige eller åker utomlands eller stannar där man är?

    Pengar? (verkar inte vara "fantasisummor" i USA, i varje fall inte lika mycket som när Lyon "köpte loss" Lotta Schelin)

    Kunna vinna något stort? (få länder där damfotbollen har hög status och kvalificerad liga. Åtråvärda titlar främst i de stora internationella turneringarna. Lika bra att stanna i Sverige eller byta nationalitet?)

    Ny livserfarenhet? (visst! risk att ångra sig på "ålderns höst"?)

    "Alla andra åker"? (borde inte jag också?)

    Utvecklas som spelare? (med tur kanske i de bästa klubbarna utomlands)

    Studiemöjligheter och arbete = civil karriär (kanske bidrar en del, verkar som 50% av damallsvenskorna fikar och shoppar, 50% studerar och/eller arbetar...okej då något grov uppskattning)

    Klubblojalitet och klubbkänsla? (finns det kvar månne?)

    Sociala relationer (vem lämnar du och vem kommer du tillbaka till?)

    The Observer

    SvaraRadera
  2. Jag kan avfärda åtminstone nio av dina uppräknade spelare som blivande proffs.

    SvaraRadera
  3. Elaine, Sjögran o Madde Edlund har redan blivit draftad, vilket inte betyder mer än att de säkerligen har fått ett telefonsamtal eller ett mail. Det är lite konstigt att det är så lätt att locka över svenska spelare till USA medan WPS verkar ha ingen chans att få de verkliga europeiska storspelarna såsom Inka Grings, Linda Bresonik, Melanie Behringer, Fatmire Bajramaj mm mm.

    //Rainer

    SvaraRadera
  4. Catenaccio
    Du får gärna motivera vilka du vill avfärda från min lista.
    Jag vill också tillägga att jag vet att många av dessa kommer att stanna i sina nuvarande klubbar, och att vissa kommer att byta klubbar inom Sverige. Några namn kan jag dock ännu inte lämna ut.
    Denna lista är alltså bara spelare som, enligt mig, bör vara aktuella för spel i den amerikanska ligan - eftersom ligan vill bli världens bästa och då bör vilja ha de bästa spelarna.

    SvaraRadera
  5. Stina Segerström platsar inte eller?

    //Emma

    SvaraRadera
  6. Kan inte avslöja vilka jag avfärdar riktigt ännu, men det kommer :-)

    Att inga tyska spelare återfinns i WPS beror på att de satsar hårt på hemma-VM 2011 och spelar i den inhemska ligan fram till dess åtminstone. Därav att Grings, Bresonik, Behringer, Bajramaj med flera lirar i Frauen Bundesliga.

    SvaraRadera
  7. @Emma; Nej, enligt mig platsar inte Segerström.

    @Catenaccio; Då är vi på ungefär samma nivå alltså. Vet mycket men kan säga mycket lite. Däremot så borde du ju kunna kommentera vilka av de spelare jag skrivit som i teorin bör platsa i "världens bästa liga".

    SvaraRadera
  8. Varför ska jag kommentera om du redan vet?

    SvaraRadera
  9. @catenaccio
    Det jag menar är alltså inte att rykten och sanningar ska spridas för vinden med kommentarer. Det jag menar med detta inlägg och det jag vill ha kommentarer på är vilka spelare som borde plats i WSA. Alltså inte vilka som KOMMER att spela där nu eller om några år. Utan helt enkelt vilka allsvenska lirare som bör platsa i en liga som vill bli bästa i världen. I slutändan är väl det en diskussion gällande vilka lirare som är bäst i allsvenskan då de bästa (förhoppningsvis) borde platsa i WSA. Det är sådana namn jag fiskar efter. Folks åsikter och inget annat.

    SvaraRadera
  10. Finns ju några spelare till utöver de du nämnt som skulle kunna göra bra ifrån sig i WPS. Sen är det väl frågan om proffslivet i USA verkligen är det bästa för varje individs personliga och fotbollsmässiga utveckling.

    Jag såg hellre att Damallsvenskan var mer slagkraftig än den i dagsläget är och att vi i Sverige likt Tyskland hade kraften, ekonomin och annat som krävs för att få våra spelare att stanna kvar i vår egen liga.

    Risken är nu istället att Damallsvenskan på sikt urholkas och sakta, men säkert försämras i kvalitet.

    Ser man på de båda division 1-serierna så har kvaliteten sjunkit avsevärt under de senaste fem-sex åren och det är heller inte något som gynnar högsta serien.

    Mycket borde göras, men fel personer sitter i maktpositioner, vilket gör att utvecklingen istället för framåt går bakåt.

    SvaraRadera