måndag 14 december 2009

Hur tänker sveriges sportkanal egentligen?

Agget mot ”Sveriges sportkanal” växer för varje dag som går. Tv4 tycks vara mäkta stolta över att de köpt in nästintill all sport som går. Eller rättare sagt, resterna som canal plus lämnar efter sig. Det är tv4 stolta över. Och det ska de väl vara. Sport engagerar, sport upprör, sport skapar glädje och lycka, sport kan få svenskar att samlas och umgås på ett sätt som man inte gör annars i detta avlånga land. Att svenskarna då samlas runt dumburken och tv4 är något som kanalen ska vara stolta över. Men annars då? Förutom det är tv4 en inte alltför proffsig kanal. För vad är meningen med att först köpa in all sport ur den där resthinken och sedan putta ned den i en ny hink. Varför köper tv4 in damallsvenskan när de sedan bara bemödar sig med att sända någon match här och någon match där? Varför lägger kanalen tid och pengar på Dam-EM i fotboll och Dam-VM i handboll när de sedan tycks strunta i att göra dessa sändningar vettiga?

Det finns en annan anledning till att jag inte tycker speciellt bra om tv4. Och den anledningen stavas likt en speciell journalist.
Jag springer på honom ibland, känner hur irritationen växer för varje gång han beblandar sig med det jag dedikerat mitt liv åt. Fillipa Bark och Fotbollsflatan brukar kasta arga blickar åt hans håll varje gång vi ser honom på Kristineberg, Skytteholm eller Kanalplan. Varje gång jag ser honom i tv-rutan sätter jag armarna i kors över bröstet och snörper ihop munnen i en protest. Varje gång snurrar samma tanke genom mitt huvud – hur tänker tv 4?

Mäns våld mot kvinnor är ett samhällsproblem. Kvinnors våld mot kvinnor och mäns våld mot män också men mäns våld mot kvinnor är det största av dessa problem. Det är ett samhällsproblem utan dess like. Hur gör vi oss av med det problemet, hur angriper vi det på bästa möjliga sätt? Det vet vi ännu inte. För om vi visste det skulle problemet vara ur världen. Jag skriver vi för att jag menar vi. Detta problem är vårat problem och om vi ska hålla på och skyffla över ansvaret på någon annan kommer vi aldrig lösa detta problem. Jag vet inte hur vi löser detta problem, men jag vet hur vi inte löser det. Det vet tv 4 också.
Tv4-sporten låter en känd journalist rapportera från handboll och fotboll med kvinnor som utövare. Det är mist sagt beklagligt. Att låta en dömd kvinnomisshandlare bevaka damidrott är inte en lösning på problemet. Det är att ta det stora feta problemet ”mäns våld mot kvinnor” och soppa det under en heltäckningsmatta. Det är fegt. Och jag som kvinna och damfotbollsfantast mår illa varje gång han dyker upp i rutan eller springer runt på någon allsvensk arena. Jag känner mig kränkt över det faktum att tv4 låter en dömd kvinnomisshandlare bevaka idrott med kvinnor som utövare. Helt klart är att den journalisten inte respektera kvinnor.

Tanken snurrar återigen genom mitt huvud – hur tänker tv4?

4 kommentarer:

  1. Hej, FF!

    Har du dött, eller, ännu värre, rest till Thailand på semester? Vi vill läsa dina visdomsord! :D

    Ha en GOD JUL!
    /Rufus

    SvaraRadera
  2. Hej Rufus,
    jag är inte död och Thailand har man knappast råd med som student. Mina "visdomsord" dyker upp. För hoppningsvis redan ikväll. Det är bara det att julstressen tycks ha en negativ inverkan på den där välbehövliga frågan att formulera sig rätt. Men nu bär det av ut på landet, till föräldrarna och syskon, och på landet finns ingen stress.

    God jul.

    SvaraRadera
  3. Får vi läsa en utförlig rapport om vad du tycker om Jörgen Petersson som tränare för LFC?;)

    SvaraRadera
  4. Madde,
    utförlig och utförlig, hmm. Det kommer i alla fall en rapport. Om Jörgen och allt annat som hänt när det gäller klubbbyten i damallsvenskan.
    Men inte idag. Det får vänta till julstöket lagt sig.

    SvaraRadera