onsdag 9 december 2009

Fotbollsflatan goes Handbollsflatan

Fotbollsflatan är inte bara såld på fotboll. Det är väl ett relativt normalt beteende egentligen. Är man såld på en sport är man ofta såld på flera, till och med de flesta sporter vågar jag påstå. Sportintresse föder mer intresse. Men inget slår fotboll. Även om Fotbollsflatan alltid kommer att sätta fotboll i det främsta rummet sitter jag i dessa dagar bänkad framför tv:n och gapar om handboll. Just nu spelas Sverige – Tyskland - ja, Sverige tycks vara hemmalag trots att de tvingas spela i sitt blåa bortaställ – och det är en upprörd Fotbollsflata som ser Tyskland koppla greppet om matchen. Ännu mer upprört blev det i måndags då Sverige kollapsade mot Frankrike. Strategiskt placerad i mitten av skolans datasal som just då var full av ambitiösa elever, något man inte alltid kan säga om FF, som gjorde sitt bästa för att plugga. Det gick väl si så där för dem. Jag stod upp och skrek. Stundtals ord som inte bör yttras i en skola och definitivt inte i sportsammanhang. Efter matchen ifrågasattes både min obefintliga förmåga att analysera matchen objektivt. Som om inte det vore nog undrade någon också om det verkligen jag verkligen bör kalla mig själv för Fotbollsflatan. Är inte Handbollsflatan ett mer passande namn undrades det. Jag vill nu passa på att kommentera detta. Och vi börjar med ryktet gällande namnbytet. Ett sådant byte kommer givetvis inte att ske. Och anledningen till att jag kan tyckas mer engagerad i handboll än fotboll har egentligen inget med engagemang att göra. För ja, jag skäller mer, skriker mer och svär mer när jag tittar på handboll. Detta eftersom att handboll för mig inte är lika viktigt som fotboll. Jag har ingen relation till spelarna och har aldrig träffat någon av dem. Det är lättare att svära åt och skälla på personer som man aldrig träffat, speciellt när det handlar om en sport som är lite mindre än fotboll. Det är helt enkelt lättare att bete sig som ett svin när det inte handlar om liv och död. Okej, jag överdriver lite. Men inte mycket. Men det är en helt annan historia som får berättas en annan gång.

Över till objektiviteten som enligt TFO inte finns där. När matchen mellan Frankrike och Sverige var till ända och TFO, som endast sätt matchen sporadiskt, har en del att tycka och tänka runt matchen.

TFO: Men shit, vad starkt.
FF: I helvete heller. Så illa!
TFO: Men hallå, pulver! Du kan ju inte säga att det INTE var starkt av Frankrike att hämta upp fem mål. Du är ju inte frisk!
FF: Men vafan! Starkt av Frankrike ooookej! Men pinsamt av Sverige. Så djävla illa. Alltså, amatörer!
TFO: Du kommer aldrig bli en bra journalist. Ska du bli det måste du kunna se vad det andra laget gör bra. Objektivt! Du måste vara objektiv. Amatör? Du är en amatör!
FF: Jag är ledig nu okej. När jag är ledig för jag vara hur partisk jag vill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar