torsdag 7 januari 2010

En dans på rosor?

För någon månad sedan hävdade Fotbollsflatan att Lets Dance är ett djävla skitprogram. Och nu har det blivit dags för henne att tala ur skägget och förklara vad hon menar. Häng med nu. Nu kommer det att gå undan.

Jag skulle vilja prata om skillnaden mellan doping och doping. Skillnaden mellan Enqvist och Haglund. Men jag skulle också vilja snacka lite om rasism.
Ska jag vara ärlig så vet jag inte mycket om Linda Haglund. Jag var liksom inte ens påtänkt när hon sprang runt både på löparbanor och i svenska hjärtan.
Men jag vet en del om Ludmila Enqvist. Hon har sprungit runt i mitt hjärta många gånger. Sprungit och sprungit och hoppat och hoppat, i mitt hjärta - så många gånger.
Jag vet också vad Haglund och Enqvist har gemensamt. De fuskade.
Jag vet att Haglund sprang med otillåtna medel i kroppen och straffades med en lång avstängning. Folkkära Haglund skulle dock komma tillbaka in i svenska folkets vardagsrum. Förra årets byttes löparskor mot dansskor . Haglund fick en inbjudan och hon dansade i TV – samma tv-program som Victoria Sandell Svensson snart visar upp sina fotbollslår i.
Jag undrar inte när Ludmila Enqvist får sin inbjudan. Jag undrar är när hon överhuvudtaget ska kunna visa sig på gatorna utan att folk föraktar henne?

Varför hatas och förakts Ludmila medan Haglund dansar loss i tv? För att Ludmila dopat sig inte bara en utan två gånger har jag hörts viskas. - Tamt och larvigt! Det var ju inte direkt så att man köpte grisen i säcken. Alla visste precis vad hon hade med sig i bagaget och ändå jublade de flesta när hon vann sina lopp.
Det tycktes inte röra någon i ryggen att en före detta dopningsavstängd ryska vann OS-guld i Atlanta 1996 med ett rykande färskt pass i väskan. Då var hon svenska ända ut i fingertopparna. Jag tänker inte ta Ludmila under mina vingar och säga att jag inte är besviken på att hon dopade sig. Men jag är betydligt mer besviken på den häxjakt som sedan dess pågått mot henne.

Jag tror att anledningen till att Ludmila inte dansar i våra vardagsrum är att hon är född med en annan nationallitet än Haglund.
Jag tror att anledningen till den omänskliga och barbariska behandlingen av Ludmila beror på att hon är född ryska. När Ludmila knaprade i sig de där pillera fick hon inte vara en fullvärdig svensk medborgare – hon förvandlades till en dopad jävla ryska.
Jag undrar varför vissa dopade idrottare dansar i tv när andra bara ses som dopade jävla ryskor. Kan det ha något med rasism att göra?

Och slutsatsen blir? Lets dance är ett djävla skitprogram. Ett skitprogram som en av Sveriges bästa fotbollsspelare nu kommer att delta i. Trots att programet stinker kan jag inte låta bli att hålla tummarna för Victoria Sandell Svensson, heja heja!

2 kommentarer:

  1. Nog har det viss betydelse att Enqvist är född ryska. Men sen tror jag att Enqvist var lite folkkärare än Haglund. Nu är jag för ung för att ha sett(var inte ens född) Haglund men hennes meriter är inte på samma nivå som Enqvist. Så visst är det skillnad på folk och folk. Tänk vad som skulle hända om t.ex. Susanna Kallur skulle åka fast för doping, hon skulle ju aldrig kunna visa sig i Sverige igen. Eller Holm, Bergqvist, Foppa etc. Medans en som Axelsson(cyklisten) bara omnäms en dag sedan glömmer alla bort det. Så tror mer det har med hur folkkära och framgångsrika de är snarare än nationallitet.

    SvaraRadera
  2. kloka ord, definitivt med nationalitet att göra

    SvaraRadera