torsdag 7 januari 2010

Det var bättre förr Morfar.

Det är så mycket jag skulle vilja berätta för morfar.

Det knallar på som vanligt, skulle jag säga till morfar om jag fick chansen. Sverige tog noll – zero – guld i OS för två år sedan, inte ens någon okänd pilbågsskytt lyckades den här gången.
”Men Klüft då?” skulle morfar fråga.
”Nää, hon har sadlat om till längd och floppar nu lika ofta som Bergqvist gjorde under en höjdhoppstävling”.
”Hockeyn! Hur går det i hockeyn?”
”Vet inte, bättre än det brukar för Djurgården, lika dåligt som vanligt för SSK, tror jag”. Sedan skulle jag berätta för morfar om herrlandslagets flopp i VM-kvalet, att Lagerbäck nu är borta och att Zlatan säger som Henke gjorde för några år sedan – Nej tack!

”Det var ju synd” skulle morfar sucka. ”Hur ser det ut annars då, med damfotboll och så?”
”Som vanligt, Sverige förlorar mot Tyskland och förlorar de inte mot Tyskland så förlorar de mot Norge. Marta lämnade Umeå och Linköping vann SM-guldet. Annars är allt precis som vanligt”. Morfar skulle skratta lite och då skulle jag berätta om att den sjuka idrottsvärld vi lever i inte har förändrats ett dugg sedan hans dagar.

Fortfarande tjänar idrottsmännen betydligt mycket mer än kvinnorna. Fortfarande skriker mansgrisarna högt när damfotboll visas i tv, idioterna orkar tydligen inte byta kanal.
Tidningar och tv struntar i sitt ansvar och väljer att blunda för könsdiskrimineringen inom idrotten. Men alla chefredaktörer svär på att det är feminister, alla chefredaktörer är fortfarande män.

I förbifarten skulle jag berätta för morfar om Pia Sundhage. Om en flata från Sverige som är tränare för världens bästa damlandslag och nobbar Vita huset.
”Är det något bra?” skulle morfar kanske fråga.
”Ja morfar, det är jättebra”. Annars är det mesta skit skulle jag säga. Kalla vinner någon världscuptävling här och där och det är väl bra. Men det känns inte som det brukar. Förr svischade Anja ned för backarna, Bergqvist och Holm hoppade högst och Klüft lekte hem seger efter seger. Fotbollsherrarna gick i alla fall till kvartsfinal. Damerna? De förlorade ju mot Tyskland, eller Norge, då också men inte fören i finalen.

Det var bättre förr morfar, bara så du vet – det var bättre förr!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar