onsdag 8 juli 2009

Skärpning Kristianstad!

Irritationen är – för stunden – egentligen för stor för att jag ska orka kommentera Kristianstads publikflörteri. De slänger kläderna för att locka publik till kvällens match.

– Det är bara våra ryggar och inget sexistiskt. Vi är normala, friska tjejer, inga anorektiska botoxbrudar, säger Johanna Rosén till kristianstadsbladet.se.

Och jag kan inte låta bli att skänka Tina Nordlund en tanke. Tina och alla de andra fotbollstjejerna som drabbats av anorexia. Alla som drabbats av det överhuvetaget. Jag tänker; Hur f-n kan Rosén veta vem som är drabbad?

– Alla var med på det. Och det är inget oseriöst, det är en kul grej för att få uppmärksamhet, förklarar Johanna Rosén.

Och jag får spel. Detta är väl precis så oseriöst det kan bli? Detta är väl sådant som gör att folk rycker på axlarna åt damfotboll. Damfotboll bör propageras, visas och uppmärksammas för vad det är. Brudar som lirar boll. Brudar som har matchkläder på sig.

All publicitet är bra publicitet sägs det. Och kanske kommer nu Kristianstad att få extra publik till kvällens match, kanske inte. Men för damfotbollen som helhet kan det knappast vara bra.
Jag tänker att om Kristianstad koncentrerade sig mer på att spela bra fotboll, vinna matcher, så skulle de inte behöva ägna sig åt att ta av sig kläder för att locka publik. Och antagligen skulle de inte ligga i botten av allsvenskan heller…


läs mer på: http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotbollsbladet/sverige/damallsvenskan/article5487642.ab

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar